Jakso 4: Ei vaikuttamista ilman somea
Jakso 4: Ei vaikuttamista ilman somea
Julkaistu 17.2.2020
Tässä jaksossa keskustelemme siitä, miksi kansalaisjärjestöjen tulee olla läsnä myös sosiaalisessa mediassa ja miksi sosiaalisesta mediasta pois jättäytyminen on lopulta huono vaihtoehto. Puhumme myös sosiaalisen median ihanasta kepeydestä sekä mokien syistä sekä niistä selviytymisestä. Keskustelijat pohtivat miten somen lieveilmiöihin tulisi suhtautua ja lopulta siitä ovatko asiat niin vakavia.Keskustelijoina ovat Some-asiantuntija ja kouluttaja Marko Suomi sekä Vihreiden varapuheenjohtaja ja viestinnän asiantuntija Fatim Diarra.
Tekstivastine
00:00:00
Juontaja: Moi! Kuuntelet Opintokeskus
Vision Parempaa järjestövaikuttamista! -podcastia. Mikä on järjestöjen rooli
vaikuttamistyön kentällä, ja miten järjestöt voisivat vielä paremmin saada
äänensä kuuluviin 2020-luvun Suomessa. Mikrofonin äärellä meillä on vaikuttamistyön
asiantuntijoita sekä kovia tekijöitä. Podcast on tribuutti suomalaiselle
järjestökentälle ja samalla kolmekymmentävuotiaalle Vihreälle sivistysliitolle.
00:00:30
Fatim Diarra: Hei, mä olen Fatim
Diarra ja mä olen keskustelemassa täällä Vision podcastissa. Itse olen
vihreiden kaupunginvaltuutettu sekä puolueen varapuheenjohtaja, semmonen
somekansan vahva eläjä. Työkseni teen myös vaikuttajaviestintää. Elikä some ja
vaikuttaminen ja viestintä on kaikin puolin se, mitä hengitän ja elän. Mun
kanssa täällä studiossa on Marko. Kerrotko kuka Marko olet?
00:00:52
Marko Suomi: Moi, olen Marko Suomi.
Olen lukuaktivisti ja community manager. Entisessä työssä olin myös
somevalmentaja ja sosiaalisen median kouluttaja, jonkin verran teen sitä
vieläkin. Eli tosi aktiivi tuossa maailmassa. Seuraan paljon
vaikuttajaviestinnän kenttää.
00:01:06
Fatim Diarra: Eli sä olet sellainen
some vakoilija, joka siellä katsoo, miten me pärjätään tässä kaikessa.
00:01:13
Marko Suomi: Kyllä, sellainen sivusta
stalkkaaja.
00:01:13
Fatim Diarra: Mahtavaa, elikä täällä
stalkkerin kanssa ollaan keskustelemassa (naurua), mahtavaa. Mun oma
suhtautuminen sosiaaliseen mediaan on aika kaksijakoinen. Somehan on syy, minkä
takia pääsin kaupunginvaltuuston aikanaan. Mä ite tein viime kuntavaalien
kampanjan täysin somessa. Kampanja-aika, minkä tein oli kolme viikkoa ja sen
ajan olin oikeastaan työmatkoilla. Eli mä en pystynyt seisomaan tuolla kadulla
jakamassa flaijeria, vaan mun piti tehdä jotain täysin muuta. Sit mä päätin,
että vitsi, että mä nyt teen sen kampanjan, kun mä suuntaan sen nuorille,
itseni kaltaisia ihmisille. Mä tein kampanjan someen. Perustin poliitiikkosivun
ja rupesin ajoittamaan julkaisuja parin päivän välein someen. Tein blogeja,
kiinnostavia kuvia. Tein kampanjan täysin somesta. Se meni hirvittävän hyvin,
mut valittiin. Mä olin aika varma, että mua ei voida valita millään ihmeellä
kaupunginvaltuustoon, jos tekee kampanjaa vaan somessa, jos ei tee sitä
perinteistä, seiso tuolla kadulla ja pussaa vauvoja ja anna flaijereita. Siitä
huolimatta, sain sen yli tuhat ääntä ja pääsin kaupunginvaltuustoon. Mulla tuli
siitä sellanen olo, että ehkä politiikankin tekeminen somessa on itseasiassa se
juttu tällä hetkellä.
00:02:17
Marko Suomi: Joo, voisin kuvitella,
että sua on helpompi lähestyä, silleen kun olet ollut ihan naamallas ihmisten
puhelimissa, ja jossain tällaisessa tosi intiimissä. Mitä jos sä et ois saanut
käyttää somea, mitä sä olisit tehnyt?
00:02:24
Fatim Diarra: Silloin mä en varmaan
olis myöskään tässä puhumassa. Mä ajattelen, että kun puhutaan somesta
aikapaljon, some sitä some tätä, niin mulle some erillisenä asiana tuntuu tosi
kummalliselta. Mä olen siis kolkytkolmevuotias ja mä muistan vielä mun
ensimmäisen kännykän. Olen siis tällainen vanha milleniaali, mummomilleniaali,
mutta silti milleniaali, pidän tästä kiinni, ei saa viedä pois sitä termiä
minulta. Mutta mulle somessa toimiminen on osa normaalia elämää. Se ei ole
mikään ylimääräinen asia, mitä mä teen. Vanhemmat ihmiset puhuu, että sitten
mennään sinne someen tekemään asioita. Mä en näe, että se on niin, vaan ihan
normaalia kommunikaatiota.
00:03:10
Marko Suomi: Mä ajattelen
samallalailla, että se on osa tätä arkea. Mä olen 43.
00:03:11
Fatim Diarra: Kyllä, kymmenen vuotta
vanhempi..!
00:03:11
Marko Suomi: Mä oon ollut koko ajan
netissä, siitä lähtien, kuin se on ikään kuin tullut. Musta ei voi edes tehdä
päätöstä, ettei ole somessa. Etenkin jos on tällainen julkinen rooli, niin kuin
sulla, tai jollain organisaatiolla tai vaikuttajajärjestöllä. Jos sä et ole
siellä, niin joku puhuu kuitenkin susta tai sun agendasta tai asioista, sit sä
tavallaan oot siellä, mutta olet tosi passiivinen etkä pysty yhtään vaikuttaa
siihen. Se on niinkuin ehkä huonoin vaihtoehto.
00:03:38
Fatim Diarra: Niin kyllä, tavallaan
ei pysty kontrolloimaan sitä viestii, tai mitä siellä tehdään. Mä olen itse
todennut, että mun oma someoleminen on hyvin rehellistä. Mun somessa näkyy
joskus krapula. Mun mielestä se on hieno asia, koska somehan on on kaikin
puolin, kun sä itse kontrolloit sitä, voit itse laittaa sinne ihan mitä itse
haluat ja kertoa mitä itse haluat. Se tavallaan tekee sen myös sellaiseksi,
että voit itse määrittää. Sulla on itselläs se valta. Jos pitää luottaa vaan
perinteiseen mediaan, niin silloin joku toinen aina päättää sun puolesta, että
mitä sinne tulee. Somessa voit itse päättää sen, että mikä on se sun juttu, ja
mistä sä haluat puhua siellä.
00:04:17
Marko Suomi: Aivan, niin sä annat
haastattelun jonnekin, sit se tulee ulos, siitä tulee puolet ulos siitä, mitä
haluat sanoa, sit sä laitat oikasun, se ei mene läpi tai jos se menee, niin se
tulee pienenä joskus myöhemmin. Kukaan ei huomaa sitä, sit sun alkuperänen
juttu on siellä. Sen sijaan et sä voit puhua suoraan sun ihmisille
periaatteessa.
00:04:29
Fatim Diarra: Sama myös järjestöissä,
kun katsoo niiden toimintaa. Kyllä järjestöjen kannattaa olla somessa ja kertoa
itse se oma viesti. Voi itse määrittää ja päättää sen. Mitä ne on ne asiat,
mitä järjestö kertoo itsestään, mikä se kulma siihen on. Joskus se perinteinen
media sanoo, että pitää korjata lausuntoja, vaik mitä muuta. Somessa sun ei
tarvitse, ellet sä sitten mokaa. Mut se on sitten täysin eri asia.
00:04:54
Marko Suomi: Tossa on tosi paljon
samaa niin kuin yksilöllä ja jollain organisaatiolla. Sä valitset itse, mitä sä
näytät ja mistä haluat puhuu. Sanotaan vaikka, että on rehellinen ja oma
itsensä ja näin, mutta se ei tarkoita sitä, että jakaa kaiken, mutta jakaa
valikoidusti. Mä haluun jakaa tän krapulajutun. Mä haluun jakaa myös tärkeen
viestin tästä. Mä voin silti jättää mun perheen asioita tai jotain muita
jakamatta – kaikkea ei tartte jakaa. Aika moni pelkää sitä, että jos mä oon
somessa, niin pitääks mun ihan kaikki kahvikupit ja sairaudet pistää sinne. Ei
vaan mitä sä itse päätät. Se päättäminen on tosi tärkeä asia. Mietit sä itse
silloin, kun lähdit tekee, että mikä se sun juttu on, mitä haluut viedä sinne?
00:05:43
Fatim Diarra: Ai et missä menee se
raja siinä..?
00:05:43
Marko Suomi: Niin tai onks sulla joku
ydinviestejä tai tällaisia?
00:05:46
Fatim Diarra: Kun aattelee mua, niin
oon aina ollut tosi aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja kaikkialla muuallakin.
Kun lähdin mukaan politiikkaan, niin kyllä mä istuin alas ja kävin mun profiilin
läpi. Mä vähän poistin jotain kuvia siellä. Mä olen kuitenkin opiskellut
Facebookin aikakauden aikana. Joka tarkoittaa sitä, että kyllähän siellä on
kaikenlaista materiaalia. Ja kun en ole se hillityimmistä ihmistyypeistä
hillityin, niin tietenkin siellä on vaikka mitä materiaalia, mitä mä sitten
tarkoituksella poistin jonkin verran, tai piilotin. Ajattelin, että ehkä tämä
ei ole sitä, mitä haluan jakaa maailmalle. Toisaalta myös ajattelen, että koska
olen sitä sukupolvea, joka on aina ollut aktiivinen sosiaalisessa mediassa,
niin kyllä musta nyt on kaikenlaista kamaa siellä. Sitten mä ajattelin, että
ihan kaiken piilottaminen, niin ei sekään ole hirveen aitoa.
00:06:34
Marko Suomi: Aivan, sit sulla on joku
neljän vuoden jakso, missä ei ole mitään. Mitä tässä on tapahtunut, onko tässä
jotain outoa, mitä sä piilottelet,.. (naurua)
00:06:46
Fatim Diarra: ”Hän opiskeli
Jyväskylässä” ja sitten pimeetä. (naurua). Kyllä mä päätin, että on jotain
asioita, mitä mä en jaa siellä. Yleensä kysyn ihmisiltä edelleenkin, jos mä oon
jossain kavereilla syömässä, että hei voinko pistää tän Instagramiin. Mulla on
oikeus päättää, mitä itsestäni jaan maailmalle, niin kyllä niillä muilla
ihmisillä mun elämässä pitää olla sama oikeus päättää, mitä mä jaan heistä.
Että näytänkö mä heistä jonkun pyykkikasan koko maailmalle. Onko sillä niin
paljon väliä, mutta valta pitää olla aina sillä, kenen pärstä sinne menee. Se
on tärkeetä.
00:07:24
Fatim Diarra: Jos me puhutaan
organisaatioista ja sosiaalista mediasta ja järjestöistä, niin olen havainnut,
että järjestöjen on helpompi uudistua somen kautta. Jos on vaikka joku
perinteinen järjestö, joka on aina tehnyt samaa, vaikkapa kissanpentujen
auttamista, tai mitä ikinäonkaan tehnyt. Sitten ne haluaa päättää, että nyt me
halutaan olla erilaisia, muuttaa omaa brändiä tai mitä ikinä. Nyt kun on some
käytössä, niin sehän helpottaa sitä hirveesti. Tehdään päätös siitä, millä
tavalla aletaan toimimaan eri tavalla. Sen pystyy kertomaan sen kaiken, mitä
tehdään paljon helpommin. Ennen piti luottaa vanhaan mediaan siitä ja pelkkään
ihmisten kohtaamiseen. Nyt kun on some käytössä organisaatiolla, on aika helppo
muuttaa sitä tapaa, miten te kerrotte itsestänne maailmalle, just sen takia,
että teillä on itsellä kontrolli siitä itsellään.
00:08:14
Marko Suomi: Aivan, tosi hyvä
pointti. Ja vaikka siinä kestääkin vähän, että ihmiset tajuu, mistä on kyse,
sitä voi tehdä säännöllisesti. Sitä voi tehdä aika säännöllisesti, kertoa sitä
prosessia. Aloitetaan tätä koiranpentujen pelastamista myös tässä rinnalla,
Meillä monipuolistuu tää homma. Tämä on meillä tän takia tärkee, ja ihmiset
ymmärtää, miksi se tapahtuu. Ettei se ole vain yksi sellainen läväytys jossain
lehdessä kerran vuodessa, sitten ne pystyy ehkä osallistumaan siihen. Hei,
miksi te teette noin ja te voitte vastaa siihen..
00:08:39
Fatim Diarra: Somessahan ihmiset on
kiinnostavia, niin samalla tavalla pystyy ehkä näyttämään järjestön toimijoiden
roolia. Eli vaikka järjestönjohto pystyy eri tavalla. Ettei ookkaan se lärvi
siinä kuukausikirjeessä, missä kerrotaan paljonko rahaa on saatu koirien tai
kissojen pelastamiseen, vaan järjestöjohto pystyy kanssa näyttämään, että hei
tää on meidän arkipäivän työ. Pystyy tekemään itse sisältöä siitä, mitä he
kertoo – mitä se oikeasti on se työ, mitä tehdään. Tällöin myös ne järjestön
rahoittajatahot pystyy näkemään, mitä se on. Samalla tavalla mä olen lähempänä
sitä järjestön toimintaa. Samahan pätee myös politiikkaan siinä, että
poliitikot pystyy itse jakamaan storyja Instagramissa siitä, mitä se politiikan
arkityö on. Siinähän tulee porukalle sellanen fiilis, tai mä ainakin toivon,
että tulee sellanen olo, että poliitikot ovat lähempänä sua ja niihin saa
yhteyden.
00:09:27
Marko Suomi: Oletko sä kokenut
käytännöstä tuon, vaikket ehkä voi verrata entiseen maailmaan. Mutta onko
ihmiset rohkeesti suhun yhteydessä politiikka-asioissa?
00:09:36
Fatim Diarra: Siis aivan jatkuvasti.
Mä olen aktiivinen instagramissa, niin saan päivittäin tuntemattomilta
ihmisiltä viestiä siitä, että onpa kiva, kun kerrot mitä kaupunginvaltuustossa
tapahtuu. No mitenkäs tämä ja onko teillä tähän asiaan kantaa? Mä kerron siitä,
mitä se mun työni poliitikkona on, niin ihmiset pystyy olemaan helpommin muhun
yhteydessä. Se entinen aika, jolloin nähtiin se poliitikko kerran vuodessa
Forssan torilla vuosittaisissa markkinoista ja silloin mentiin kysymään se yksi
kysymys. Nyt ei enää ole sitä. Toisaalta, kun mietin, että ketkät laittaa mulle
kysymyksiä. Ne on mun ikäisiä, mua kymmennen vuotta vanhempia tai kymmenen
vuotta nuorempia. Se on kuitenkin se mun porukka, kenen kanssa puhun, erittäin
rajattua sitten.
00:10:22
Marko Suomi: Mitä sä olet siitä
mieltä, että järjestöt pystyy linjaamaan, että me tehdään tätä, koska tää on
meille tärkeetä. Että on joku idis siinä. Sanotaan aina, niinkuin säkin olet
todennut, että ihmisiä on helpompi lähestyä kuin järjestöjä. Pitäiskö olla
silleen, että järjestöllä on omat kanavat mutta pitäis myös olla ihmisiä, jotka
on aktiivisia somessa, että voisi vapaaehtoisesti omalla profiililla viestii
järjestöstä myös. Olen miettinyt, jos on semmonen järjestö, kellä ei ole ketään
semmoista aktiivista, joka haluu pistää itsensä vaan likoon, niin mitä silloin
voi tehdä?
00:11:03
Fatim Diarra: Mä ajattelen, että se
on viestinnän johdon tehtävä. Mun näkemyksen mukaan kaikkiin moderniin
järjestötöihin kuuluu se, että olet aktiivinen. Sä et voi ajatella, että se työ
mitä mä teen, sitä ei ole olemassa kun en ole töissä. Ihmisethän haluaa
sitoutua järjestöihin ja myös erilaisiin brändeihin, tuotteisiin sen takia,
että ne ajattelee, että ne ihmiset ketkä on siellä töissä jollain tavalla
edustaa niitä arvoja. Jos ajatellaan vaikka jotain ympäristöjärjestöjä, niin
jos sen ympäristöjärjestön johto sitten vapaa-ajallaan ajaa hummereilla ja
ampuu pieniä eläimiä, niin se ei ole uskottavaa. Sen takia näen, että
järjestöjohdon pitää myös olla aktiivinen somessa ja näyttää mitä se oikeasti
on. Elää ikään kuin todeksi. Aika kova vaatimus kyllä, tosi kova vaatimus.
Mutta jotta se on uskottavaa, niin kyllähän arvojen pitää näkyä kaikessa
tekemisessä. En ajattele, että järjestöjohto voi olla poissa somesta.
00:12:00
Marko Suomi: Mäkin ajattelen tolleen.
Nimenomaan ne arvot on se, mihin haluaa sitoutua, somessakin. Mielellään
somessakin seuraan sellasia ihmisiä, jotka jakaa samoja arvoja, haluun
keskustella heidän kaa ja peukuttaa heidän juttujaan. Haluan, että järjestöissä
on joku joku pystyy vastaa siihen mun ns. kaipuuseen. Jos siellä on pelkkä
logo, eikä mitään tarttumapintaa, niin on tosi vaikee saada henkilönä kontaktia
siihen.
00:12:23
Fatim Diarra: Aina on helpompi
sitoutua ihmisiin, kuin asioihin. Mä olen puhunut ystävien kanssa, ketkä on
järjestöissä, jotka sanoo, että tää meidän työ on hirvittävän tylsää, vaan
lärätään näitä papereita. Mutta eihän sen tarvitse olla niin super tylsää.
Siitä huolimatta, että se vähän olisikin tylsää, niin kyllähän ihmisten on hyvä
tietää, mitä se on ja miksi niitä asioita tehdään. Kaiken voi sanottaa ja
näyttää. Me tehdään näitä tylsiä hankehakemuksia, kertoa että miksi niitä
hankkeita tehdään ja minkä takia se on hirvittävän tärkeää.
00:13:07
Marko Suomi: Mä olen miettinyt
politiikan mielessä. Tämä tavallaan mahdollistaa ainakin sen tyyppisen, että
kun klassisesti valitetaan siitä, että päätökset tehdään kabineteissa ja
kaikkee suhmurointi, ettei olla avoimia. Toihan antaa mahdollisuuden kuitenkin
vähän seurata sitä, mitä se tarkoittaa, että mennään kokoukseen ja noin.
Teoriassa voisi tehdä sitä, ettei oo niin epäluuloista.
00:13:35
Fatim Diarra: Kyllä mun tunne on se,
että se, että mä kerron hirvittävä paljon siitä, mitä mä teen, niin se avaa.
Kansanedustajathan on todella aktiivisia somessa. Ja osahan on naureskellut,
että siellä se uusi eduskunta vaan hilluu Instagramissa. Itse mietin, että onpa
hyvä, että ne on siellä ja kertoo mitä ne tekee. Politiikan sisällöt avautuu
paremmin, kun ihmiset saa itse kertoa siitä, mitä ne tekee.
00:14:00
Marko Suomi: Mitä jos joku haluaa
alkaa tässä järjestössä toimimaan aktiivisemmin somessa. Mistähän voi lähteä
liikkeelle, jos on ihan blank. Pitääkö kaivaa järjestön missio, vai mitä?
00:14:00
Fatim Diarra: Somenhan yksi parhaita
puolia on se, ettei siihen tarvitse suhtautua niin vakavasti. Se on se riemu
siinä, että kun itse pidän somekoulutuksia aika paljon, niin sanon, että nyt
vaan kännykkä esiin ja nyt vaan lähdetään tekemään. Mä uskon, että kyllä se
tapa sitten muodostuu sieltä jossain vaiheessa. Ei tarvitse lähteä niin
nihkeesti, että nyt tehdään tällainen hillittömän pitkä some playbook, vaan
lähdetään heti tekemään ja se tapa syntyy ja muodostuu. Ja koska usein se
kynnyshän on siinä, että se on vähän pelottavaa. Ettei oikein uskalleta mennä
sinnä. Siksi on tärkeetä lähtee kokeilemaan, se on askel yksi. Ja askel kaksi
on päättää se suunta.
00:15:12
Marko Suomi: Helposti käy niin
varmasti, että mulla on nää tavoitteet ja tää on mun vuosisuunnitelma ja mut
kutsutaan key note speakeriksi ja tulee ensimmäisen postauksen aika, niin
viikon päästä himassa ei uskalla tehdä mitään. Et se eka kerta vaan ois tehty.
00:15:26
Fatim Diarra: Vähän sama, kuin on
jossain seminaarissa ja kysytään, onko jotain puheenvuoroja, niin kaikki vaan
istuu hiljaa ja tuijottaa varpaita. Mä oon päättänyt, että mä aina kysyn
jotain. Sanon, että olipa hyvä pointti tai olipa tärkeetä. On parempi repästä
se laastari heti irti, kuin odottaa jotain ihmeitä tapahtuvan, kuin ei niitä
kuitenkaan tapahdu.
00:15:40
Marko Suomi: Toi oli hyvä toi
laastarivertaus. Mä oon tykännyt kanssa sellaista, että jos ei keksi mitään
omaa sanottavaa, niin mitä ne tyypit siinä aiheessa juttelee, että osallistuu
keskusteluun. Tulee tutuksi niiden tyyppinen kanssa ja ne tietää mitä sä
ajattelen.
00:16:01
Fatim Diarra: Sitten jos lähtee
siihen someen mukaan, niin somessahan tapahtuu kohuja jatkuvasti. Mitä sä
ajattelet niistä, joka viikko nousee jotain kohuja. Sä oot asiantuntija, niin
mitä sä ajattelet niistä.
00:16:46
Marko Suomi: Siihen pitää etukäteen
jo varautua. Etenkin järjestöissä, joissa ollaan ihmisryhmänä. Joko se on joku
inhimillinen erehdys, tulee vahingossa sanottuu jotain väärin tai tekee jonku
tosityhmän arviointivirheen ja loukkaa toista. Tai kohu on masinoitu ja se on
feikki, ja sitä yritetään hiljentää. Tämmösii keissejä on olemassa. Niin
miettii, että keneen voin olla yhteydessä, kun jotain tapahtuu, kelle voin
soittaa milloin tahansa, että nyt on paha tilanne ja yhdessä voidaan hengähtää
ja miettiä mitä tehdään. Jos vihaisena ja ahdistuneena, nurkkaan ajettuna
reagoin, niin silloin se yleensä paheneen. Sit tulee tehtyy se huonoin päätös,
poistettuu se twiitti, yritetty kiistää tai hyökkää vastaan, jos joku on
vihanen. Sellanen ennakointi, että tulee tapahtumaan jotakin. Keneen mä voin
olla kontaktissa, rauhassa hengittää ja miettiä mitä tehdä.
00:17:35
Fatim Diarra: Eli käytännössä, kun
laittaa sen ensimmäisen ”laastariirtisomeenmenemisensä” niin samalla
sopii, mitä tehdään, kenen kanssa puhun, kun se moka tapahtuu. Koska hyvin sanoit,
se joka tapauksessa tapahtuu.
00:17:37
Fatim Diarra: Jollain taval joo.
Pitäs olla joku luottoihminen, joka ymmärtää, mikä se somejuttu on. Et se ei
ole välttämättä joku sukulainen. Kun sä rupeet selittää, et tällainen meemisota
on nyt käynnissä, mä tein tällasen meemin, ja se meni väärin ja se levis tonne
ja tonne. Ja sit ne kysyy, et mitä sä tarkoitat. Se voi olla itelle tosi
todellinen tilanne ja paha paikka. Ideaalitilanteessa sulla on siel järjestös
tai kentäs joku ihminen, tai sitten joku kanava, johon voi laittaa viestii, et
mitä mä nyt teen. Siinä on kuitenkin aika yksin siinä etulinjassa
henkilökohtaisella profiililla ja omalla persoonalla, niin jotkut sellaset
tilanteet voi olla tosi vaikeita.
00:17:56
Fatim Diarra: Mä oon kerran tehnyt
somekohun mokaamalla tosi inhottavasti ja vastenmielisesti ja loukkaavasti.
Laitoin inhottavasti Facebookkiin. Siinä tilanteessa sen ymmärs hyvin, miten
kovin yksin siinä onkaan. Mun etu oli se, että mun ympärillä oli ihmisiä, jotka
heti nappas musta kiinni, etten päässy mokaamaan. Kun mä aloin saada kännykkään
vihaviestejä ja tappouhkauksia, niin mun ystävät otti multa kännykän pois.
Onneks mun ystävä, joka on vielä viestintäjohtaja yhdessä järjestössä, nappas
mun kännykän. Ethän pahoita – annapa tänne. Älä reagoi. Ei kannata lukee näitä,
se ei hyötyä ketään tässä. Samaan aikaan muut vihreissä toimivat naiset sanoi,
että ”Fatu, jaksatko sä. Tässä on keinoja, miten pärjäät. Me puolustetaan
sua. Hengitä”. Tavallaan ottamatta kantaa siihen, että toiminko minä
väärin vai ei. Siinä ihmiset ympärillä kiinnostuu siitä, että miten mä selviän
siitä ilman, että romahdan. Se on just se, että pitää olla sellanen turvaverkko
paikallaan, koska muuten voi sattua tosi pahasti.
00:19:40
Marko Suomi: Joo, se on varmaan
ihanteellista, että on tuollanen turvaverkko. Varmaan kaikilla järjestöillä ei
välttämättä ole, mutta sitten voi miettiä, että löytyykö jostain ympäriltä
sellasia ihmisiä. On tosi tärkeetä, että on joku tommonen, ettei vaan tekninen
juttu.
00:19:51
Fatim Diarra: Ja se, että mietitään
etukäteen, mitä siinä tapahtuu. Mä en ollut itse tajunnut miettiä tätä
etukäteen. Mutta onneksi ympärilläni oli ihmisiä, ketkä ymmärsivät
automaattisesti, miten toimia. Näinhän ei todellakaan ole. Mikäli nytten
tapahtuisi niin, että mokaan, mikä varmasti joskus tulee tapahtumaan, koska
ihmiset mokailee. Niin nyt mulla on ymmärrys siitä, miten reagoidaan. Nyt kun
mä näen sitä, että jotain ihmistä aletaan maalittamaan somessa –
maalittaminenhan tarkoittaa sitä, että joukolla isketään jonkun ihmisen
kimppuun, et se tekee ja sanoo jotain ja sitten päätetään että kaikki kansat
ottakaa elektroninen kivi ja mennään joukolla heittämään. Joukkokivitys
tapahtuu sosiaalisessa mediassa. Niin siihenkin osaan reagoida ja tiedän, mitä
kannattaa tehdä. Se on sellainen ilmiö, mikä tuntuu, että se on alkanut
estämään osan ihmisten osallistumista. Varmaan myös järjestöissä pohditaan
sitä, jos tehdään töitä vaikka pakolaisten kanssa tai jonkun semmosen aiheen
kanssa, joka on vähän kiistanalainen. Niin siihen kannattaa varautua, että
miten käy. Ajatteletsä, että maalittaminen rajoittaa eri toimijoita tai miten
sä näet tän maalittamisen roolin?
00:21:03
Marko Suomi: Mä ajattelen et se on
vallankäytön väline. Se rajoittaa ihan varmasti joidenkin ihmisten roolia, varsinkin
ehkä sellaisten, joilla ei ole kokemusta tosta kentästä niin paljoa. Jos oot
uus, ettei ole sun kaltanen, että on monen vuoden kokemus tosta somesta ja
tiedät, miten ne hommat toimii. Tuut sinne ja yhtäkiä sulla tuleekin kännykät
täyteen jotain outoja viestejä. Ne ei välttämättä ole suoraan vihaa, vaan
semmosta häirintäkeskustelua, mikä vie sun energiaa ihan muualle. Huomaat
vääntäväs jonkun kanssa jostain ihan oudoista asioista ja sit siinä saattaa
lähteä tunteisiin. Siinä voi tuntua, että jos olet puhumassa asiasta x,
päädytkin puhumaan jostain ihan muista jutuista. Ja sulla on mennyt tosi paljon
energiaa hukkaan, ja halua tehdä sitä uudestaan. Sit sä tavallaan hiljennyt,
vaikkei se ole välttämättä suoraan väkivaltaista. Se voi olla myös sitä.
00:21:53
Fatim Diarra: Niin se voi olla ku
härnäämistä.
00:21:56
Marko Suomi: Joo ja sit siitä
sellanen olo, että haluuks mä tätä.
00:21:56
Fatim Diarra: Niin, et onks tää tän
arvosta. Kannattaaako mun mennä tonne tappelemaan..?
00:21:56
Marko Suomi: Niin ja sithän se on on
osoittautunut hyvin tehokkaaksi se tekniikka ja se on ikävän tehokasta,
psykologista sodankäyntiä, vai mitä sitä sanotaan. Sekin on yksi asia mitä
kannattaa varautua. Must on hyvä olla tietoinen noista eri
trollaustekniikoista. Mun suosikki on tämä Merileijona. Se on sellanen, että
oletetaan, että olet puhumassa vaikka niistä kissanpennuista siellä somessa,
sul on niinkun agenda. Joku tulee koko ajan tosi asiallisesti kysymään sulta
pikkudetaljeja siihen. Ja sitten jos sä hermostut, niin se on vaan ”mähän
vaan ihan asiallisesti kyselen, eksä vois nyt perustella tätä”. Se on
mukamas niinkuin ystävällinen mutta se ei haluu sulta dialogia, se ei halua
oppia mitään, se haluu että sä käytät aikaa johonkin aivan muuhun, kuin mihin
olit alunperin käyttämässä. Sit te puhuttekin yhtäkkiä jostakin muusta ja sä
huomaat, että sulla on mennyt koko päivä siihen keskusteluun.
00:22:52
Fatim Diarra: Mahtavaa, mulle on
tehty merileijonaa ja mä en tajunnut sitä, mä en tiennyt että tälle on nimi.
Joo oikei, mahtavaa, opin uutta! Joo, tota tehdään aika paljon, ja huomaan sen
erilaisissa Facebookin keskusteluryhmissä, missä mä olen. Mä olen aika
harvassa, koska mulla ei ole aikaa merileijonien kanssa painimiseen. Mä yritän
pelastaa maailmaa, mul ei oo aikaa tohon. Mä huomaan se, että rajoitan sitä,
missä mä toimin. Nyt kun olen yhden naisjärjestöjen puheenjohtaja ensi vuonna,
niin huomasin, että nimityksen jälkeen lähti tämmöset oman elämän
supersankarisankarit liikenteeseen ja tekemään sitä. Niin mä havaitsen sen, että
valitsen taistelut tosi tarkasti. Se on myös tosi järkevää. Yksi mun kaveri on
yöllä Twitterissä ja tappelee trollien kanssa. Sit se tulee töihin ja on, et
vitsi mä oon väsynyt, et tappelin Twitterin kanssa. Mä oon silleen, et
”minkä ihmeen takia – ei Twitteriä voi korjata”.
00:23:50
Marko Suomi: Hyvä et sanoit ton, se
on hienosti sanottu. On asioita, joihin voit vaikuttaa. Mut jos käytät
energiaa, että tappelet jonkun kanssa, kenellä ei ole mitään merkutystä sen sun
asian kannalta lopulta, niin se ei vie sitä asiaa eteenpäin. Välillä voi olla
rento ja mennä fiiliksen mukaan tosi paljon, niin välillä voisi olla semmonen
stoppi, että ”hei, haluanko mä käyttää mun aikaa tälleen – vai pitäiskö
mun tehdä jotain muuta”. Se on tosi viisasta, että rajoittaa. Että näkee,
että nää ryhmät ei vie mitään eteenpäin.
00:24:12
Fatim Diarra: Siellä vaan tapellaan
00:24:12
Marko Suomi: Niin, miks niitä
roikottaa. Toki se tappeleminen on houkuttavaa ja koukuttavaa..
00:24:28
Fatim Diarra: Niin kuin se haluu
mennä korjaamaan sen virheen siellä.
00:24:28
Marko Suomi: Toi oli vääräs tuol
internetis. Niin kuin se sarjakuva, et ei voi mennä nukkumaan, kun joku on niin
väärässä tuol internetissä (naurua). Se on yksi tämmösen vaikuttajatoimijan..
niinku energiansäästö. Pitää huolehtia itsestään, mihin mulla on aikaa, mitä haluan
saada aikaseksi, kenen kanssa, kenen kanssa pitää keskustella. Sit se voi olla,
että ilman somea ei ehkä pysty, sanoisin, pitää huomioida se jollain tavalla,
valita kanavat, keksustelukanavat ja aiheetkin, johon lähtee mukaan.
00:24:43
Fatim Diarra: Mitä sä sanoisit, että
jos joku järjestö tekee jonkun julkaisun johonkin ja sitten sinne alkaa näitä
merileijonia ryömimään sinne rannalle. Niin kannattaa nämä blokata, eli estää
nämä sieltä, kannattaako alkaa poistamaan näiden ihmisten kommentteja vai mikä
on järkevä tapa suhtautua sellaseen?
00:25:23
Marko Suomi: Pitää sanoa, että
riippuu tapauksesta. Periaatteessa varmaan joku nyrkkisääntö vois olla, että
jos se on asiallinen kysymys, niin voi vastata. Mutta jos huomaa, että se menee
merileijonakeskusteluksi, jossain välissä se pitää viheltää poikki. Sanoa
kiitos keskustelusta. Järjestöille ja organisaatioilla on aina paine olla
kohteliaampi, kuin normaalielämässä. Ei siis ikinä lähtee mihinkään
solvauskilpailun mukaan. Ilmiselvät loukkaukset kaikki voi poistaa, tai sen
tyyppiset. Tai ilmiantaa ne, jos on semmonen kanava, missä pystyy sen tekemään
tai rikolliset kaikki nää tietenkin. Se on rajanvetoa se, että asiallisiin
kysymyksiin, voi vastata, että kiitos palautteesta. Se on pakko olla ikään kuin
ylikohtelias, jos edustaa järjestöä.
00:26:07
Fatim Diarra: Entäs sit törkyjutut,
mitä voi alkaa tulla järjestön sivulle. Saattaa tulla sellaista, että näitä
raiskareita täällä höösätään, lässynlässynlää. Niin kannattaako ne poistaa, vai
mitä semmoseen kannattaa tehdä? Mä oon ite käynyt sitä pohdintaa oman sivun kanssa,
että kun sinne saattaa alkaa tulla tosi törkeet kuonaa. Aluksi olin silleen,
että antaa olla siellä. Ihmiset näkee, että mitä tämä kamaluus on. Mut sit mun
vaalitiimin ihmiset oli sitä mieltä, että se kannattaa poistaa. Kukaan ei halua
nähdä sellasta, kukaan ei halua nähdä henkistä väkivaltaa. Et negaatioon ei
kannata lähtee mukaan ja antaa niille sitä näkyvyyttä, mitä ne haluaa sillä.
00:26:52
Marko Suomi: Toi on ihan hyvä vinkki
tommosessa tilanteessa. Joku voi tulee myöhemmin näkemään kommentit, eikä
ymmärrä kontekstia, vaan näkee vaan inhottavaa ja negatiivista – mä haluun pois
täältä. Eli ei anneta platformia toisaalta tollaselle, mikä ei anna mitään
lisäarvoa mihinkään keskusteluun. Varsinkin, kun se on sun oma sivu. Sit jo
ollaan yleisellä areenalla, se on erilaista. Mut sun omilla sä voit määrätä,
mitä sä haluat, et siellä näkyy.
00:27:15
Fatim Diarra: Niin se on sama
järjestöille kanssa. Jos sinne tulee epäasiallista kamaa, niin sen poistaminen
on järkevää. Jos on asiallisia kysymyksiä ja antaa tietyn aikaa sen jatkua, voi
vaikka todeta tyyliin, että kiitos näistä, voitko koostaa meille sähköpostilla
vaikka, jotain tällaista. Ettei haaskata järjestöjen resursseja järjettömään
tappeluun. Somesta on puhuttu, että se on demokratisoinut kaiken viestinnän.
Oletko sitä mieltä? Mun yksi ystävä kirjoitti tästä Facebookiin pari viikkoa
sitten, että hänen mielestään some ei ole demokratisoinut asioita. Koska ensin
syntyi some ja sitten kaikki alkoi tekemään juttuja ja nyt me yritetään luoda
sääntöjä jollekin järjestelmälle. Jos demokratiassa on aina säännöt paikallaan,
että miten mennään ja toimitaan. Nyt tuli ensin some ja nyt me yritetään
laittaa raameja sinne.
00:28:10
Marko Suomi: Joo totta. Hyvä
esimerkki on tämä, että Twitteriä syytetään siitä, ettei ne ole poistanut
vihatilejä sieltä, eikä ne jostain syystä onnistu tekemään sitä lainkaan. Siinä
mielessä joo, että monella sellaisella on ääni, kellä aikasemmin ole ollut. Eli
erilaisia vähemmistöryhmiä voi nimetä, ja he voivat puhua omista asioista omalla
tavallaan. Ja ihan rintarinnan jonkun julkkiksen kanssa, vaikka sitten
Twitterissä, koska se on semmonen avoin alusta. Mutta toisaalta, onhan se
niinkin, että vaikka tuolta vanhasta maailmasta tuli joku julkkis, edelleen se
ihmisten huomio enemmän kiinnitty heihin. Sillä sanalla voi olla enemmän
painoarvoa, kuin toisella, vaikka sama tila on käytössä. Että sekä että.
00:28:51
Fatim Diarra: Niin – sekä että. Mä
tavallaan aattelen, että on ihanaa, että meillä on some, jossa kaikki voi saada
oman viestinsä eteenpäin. Toisaalta kyllähän se on ihan totta, kun Jennifer
Aniston tuli Instagramiin, niin triljoonia seuraajia ja maailma räjähtää ja
näin.. Että kyllä sillä on väliä, kuka sinne menee. Toisaalta, kylhän somessa
pystyy myös kaikki keskustelemaan ihan eri tavalla. Ja näen sen hienona asiana.
Mutta kyllä somessa on eri säännöt tavallaan siihen keskusteluun. Joku Twitter
on tavallaan hirvee paikka, koska siellä kaikki voi sekoilla, mut toisaalta
siellä on tosi vähän ihmisiä, ihan marginaalisen vähän suomalaisia kuitenkin.
00:29:46
Marko Suomi: Mä en muista niitä
tilastoja mutta edustus ei ole niin laaja, kuin voisi olla. Jotkuthan on
kritisoineet sitä eliitin someksi, koska missäs ne on sitten ne huoltoaseman
kahvityypit ja kaikki tämmöset. Toisaalta sä et saa montaa kymmentä tuhatta
ihmistä mihinkään tilaan oikeasti keskustelemaan jostain eduskunnan kriiseistä,
tai mitä näitä on menossa. Tavallaan, onhan se silleen, että nyt voi
kotisohvalta periaatteessa osallistua siihen keskusteluun.
00:30:13
Fatim Diarra: Niin, että sulla on
ainakin paikka minne mennä ja paikka missä saat suoraan kontaktin
pääministeriin. Voit suoraan sano, että Antti Rinne, mikäs nyt.
00:30:19
Marko Suomi: Eihän ne kaikki äänet
ole demokraattisia, eikä kaikki äänet halua demokratiaa siellä. Ei eli jos
menee kattoo minkä tahansa, Antti Rinne on hyvä esimerkki, meet kattoo minkä
tahansa hänen Twiitin, minkä hän avaa. Niin ihan sama mikä aihe, niin se on
täynnä törkyä. Koska hänellä on niin korkea profiili. Tässä mennään takaisin
siihen törkyasiaan. Alustan ilmapiiri voi vaikuttaa just siihen uskallukseen
osallistuu. Sit siinä on tää, ketkä pystyy kirjoittamaan yleensäkään. On se
musta antanut tosi paljon hyvää. Nyt varmaankin ehkä mietitään sitä, että
yhtäkkiä kaikkien ääni niin sanotusti näkyy. Mitä me tehdään sille? Halutaanko
me nähdä lopulta kaikkia mielipiteitä niin paljoa. Ja sit siinä on se harha
ehkä joskus. Sanotaan vaikka, että tutkija julkaisee asiasta jotakin. Ja sitten
siinä tulee paljon mielipiteitä, että hei tää on mun mielestä eri lailla.
Joskus tulee semmoinen harha, että ne kaikki mielipiteet olisi
samanarvoisia,vaikka ne voi perustua johonkin ”hei, googlasin tän, niin
tää on musta erilailla. Tää rokotusjuttu ei varmaan toimi”. Sit siinä
tulee se, että kun ne on siinä samalla viivalla, niin mistä mä tiedän, ketä mä
uskon.
00:31:32
Fatim Diarra: Mikä niistä tieteistä
on totta.. Rokotekeskustelu on hirvittävän hyvä, muutenkin kaikki nämä
terveyteen liittyvät asiat. Niissähän lähtee helposti tulee tällaisia
”tässä on tämä tutkimus jonka löysin”. Yksi mun sukulainen linkkaa
mulle aina juttuja kasvissyönnistä. Se linkkaa aina tutkimuksen siitä, että
kasvissyönti on oikeasti ihan valtavan paha asia ympäristön kannalta. Hänen
argumenttinsa on tutkimus, mikä on tehty niin, että on vertailtu eri
ruokavalioita. Jos syödään lihaa ja kaikkea muuta hyvin monipuolisesti ja
ruokavaliota, missä ihminen söisi vain lehtisalaattia ja energiamäärää, mikä
menee lehtisalaatin tuottamiseen. Ensinnäkään kukaan ei tietenkään söisi vain
lehtisalaattia, mutta tällä tutkimuksella hän ja moni muukin perustelee, että
on tosi typerää syödä kasvisruokaa. Tää kuvastaa sitä, miten somessa
lähdekritiikin taso joskus on hieman alhainen.
00:32:32
Marko Suomi: Se on kanssa haaste
tavallaan järjestötoimijoille ja vaikuttajille. Mulla on hyvä agenda ja mä
haluan ajaa tätä asiaa ja mulla on tähän tämmöiset tällaiset faktat taustalla.
Nämä on ne mun tunteet, mitä mä haluan. Samalla se kakofonia siinä rinnalla on
hirvittävän suuri. Entä miten erottua kaikesta siitä demokraattisesti
tuotetusta sisällöstä. Se ei ole mikään helppo, että se pitäis olla jotenkin
napakkaa, tunteisiin vetoavaa, hyvin muotoiltua.. Joitakin toimijoita saattaa
rajoittaa se, vaikka tiede, että on mun on pakko tehdä tää, oikeesti tää
tutkimus. Mä en mee siihen tiedemaailmaan nyt uudestaa. Toinen voi tulla sieltä
tosi hyvällä retoriikalla ja paremmilla meemeillä. Että mitä sitten. Kumpaa
yleisö uskoo ja miten tietää, miten se arvioi sitä.
00:33:18
Fatim Diarra: Voi olla myös vaikeeta
maallikkona arvioida tieteellisten artikkeleiden totuudenmukaisuutta. En minä
tiedä, jos mennään terveysartikkeleihin. En minä ole lääkäri, enkä minä ole
mikään tohtori, en mä osaa arvioida, mikä lehti niistä on pakosti näin. Sit kun
mä istun siinä bussissa kännykkäni kanssa, niin en lähde myöskään tekemään
mitään tieteellistä vertailua niiden välillä, mikä johtaa siihen, että mun on
vaikea tietää, kuka puhuu totta ja mistä syistä. Mua myös välillä ärsyttää se
tutkimusten linkkailu. Se on tosi ärsyttävää.
00:34:02
Marko Suomi: Miten sitten
vaikuttajahenkilönä, järjestön edustajana tässä tapauksessa, voisi olla. Jos
mulla on joku vaikea asia, mitä mä en ymmärrä, niin mä voisin peruaatteessa
googlettaa niitä tekstejä. Mut kyllähän mä mielellään kysyisin joltain, ketä
tietää siitä jotain. Silloinhan olisi superhyvä, kun on joku henkilö, joka
edustaa tota järjestöö ja se on ihan mukavan oloinen tyyppi, mä olen niinkuin
seurannut jo sitä vähän somessa, mä uskallan kysyy sitä. On hyvä, että on
sellasia luottotyyppejä ilmatilassa ohjaamassa ihmisiä hyvän tiedon lähteille.
Jos mun ainuut tutut on niitä, jotka jakaa jotain hoax-juttuja, niin sittenhän
mä oon niitten armoilla teoriassa.
00:34:46
Fatim Diarra: Joskus kun Twitterissä
on käynnissä joku keskustelu ja mut tägätään siihen, tai mä huomaan jonkun
aiheen ja haluan lisää tietoa tästä asiasta, silloin linkkaan sen järjestön
siihen. Vaikka kun puhuttiin näistä nauhanlihapäästöistä, kun Helsingin
yliopiston Unicafe-ravintolat päätti luopua naudanlihan käytöstä. Näin jonkun
keskustelun, jossa kirjoittajat oli, että kyllä se naudanliha on tosi hyvää ja
toinen et se on tosi huonoa ja mulla oli fiilis tästä, mutta en tiennyt. Sitten
mä päätin pistää kysymyksen Twitteriin ja laitoin siihen MTK:n ja sitten
Oikeutta eläimille ja pistin siihen, että kertokaa mulle. Antakaa mulla lukuja.
Kaksi tahoa, jotka ei ole vastakkaisia mutta selkeästi eri mieltä. Mä sain tosi
hyvää tietoa järjestöjen tileillä, siinä kaksi järjestöä osallistui todella
hyvin keskusteluihin ja antoi asiallista tietoa mulle.
00:35:43
Marko Suomi: Toi on mahdollisuus
järjestöille, just että on saatavilla siellä. Moni muukin on sivusta seurannut,
että wau, toi järjestö vastaa ja ne vastaa hyvin. Se on ihan eri juttu, että
pitäis laittaa sähköpostia sit jonnekin.
00:35:58
Fatim Diarra: Tai kaivaa jotain
tiedotteita järjestön sivujen uumenista.
00:36:07
Marko Suomi: Tossa ollaan taas siinä,
että mulla on tarve, mä tarvin tota järjestöä tässä jossakin.
00:36:07
Fatim Diarra: On hyvä, että ne on
siellä läsnä. Miten sä näet kuvien roolin roolin somessa? Useinhan sanotaan,
että sulla pitää olla valokuva siinä mukana, että se leviää paremmin. Onks tää
totta?
00:36:21
Marko Suomi: Mä olen ruvennut
Instagramissa seuraamaan kesän mittaan kaikennäköisiä terveystoimijoita, kun
olen innostunut tosta terveydestä eri tavalla pitkästä aikaa. Siellä on
tämmösiä voimavalmentajia, kuntoilijoita ja ruokavaliotyyppejä. Ne käyttää tosi
paljon infografiikkatyyppistä sisältöä Insta storeissa. Ne jakaa niinkuin,
miksi joku kasvisruokavalio sopii urheilijalle. Sitten siinä on monta kuvaa ja
käppyröitä. Tosi kiva tapa jakaa powerpointmaista matskuu kivassa muodossa. Mä
voin jakaa sitä eteenpäin ja laittaa talteen. Tosi hieno. Ei tartte olla
pelkästään kivaa fiilistä, vaan se voi olla myös hauskassa muodossa. Ihailen
nuorempaa tiedetekijää, tiedenaiset yhteisö on yksi kova. Siellä on esim.
lääkäreitä, ravitsemustieteilijöitä ja tämmösiä. Ne jakaa eteenpäin muiden
matskua ja myös omaa tuotantoa. Tosi ansiokasta työtä. Antroblogi on toinen.
Niiltä voi ottaa mallia. Ne käyttää visuaalista, videoita ja kuvia sekasin.
Jakaa semmosta tiukka faktaa mutta viihdyttävässä muodossa.
00:37:39
Fatim Diarra: Mahtavaa. Mä ite jaan
myös muiden asioita paljon somessa ja varsinkin tollaset infografiikat on
sellasia. Se on helppo tapa esittää monimutkaisia asioita. Se on hyvä
järjestöille tehdä enemmän infografiikoita ja tuottaessa ajatella jaettavuutta.
00:37:59
Marko Suomi: Siitä on ollut
kohujakin, että on jaettu joku kuva osana isompaa raporttia. Raportissa on
saattanut olla selittävä teksti sille, miksi grafiikka on tehty näin, mutta
sitten se on leikattu pois sieltä, kun on haluttu vaan jakaa kuva. Eli ne
pitäis suunnitella niin, että ne jaetaan ne kuvat pelkästään ja siinä on
selittävät elementit ja näin. Tehdään jaettavaksi, että se on helppo jakaa tosi
helposti, missä haluu.
00:38:06
Fatim Diarra: Mä huomaan, että kun
olen seminaareissa, mä otan aika usein kuvia kännykällä, niist kaikist
kalvoista ja jaan niitä eteenpäin. Kun mä teen asiakkaille materiaalia, niin
sanon, että tehdään tää semmoseks, että tästä pystyy kännykällä ottaa kuva.
Mietin jo, miten rajaan kalvon sillä tavalla, että siihen jää tarpeeksi tilaa
niin kuin kuvaa varten, että sen pystyy jakamaan kännykästä.
00:38:56
Marko Suomi: Huomioi yleensä
muutenkin, että puhelin on ihmisillä koko ajan kädessä. Sen pitää toimia, mitä
ikinä julkaiseekaan.
00:39:05
Marko Suomi: Mitä pitää ottaa
huomioon nyt, jos ajatellaan kampanjointia somessa? Mitä tahansa kampanjointia,
asiakampanjaa tai vaalityyppistä? Mitä järjestön pitäis huomioida tai järjestön
edustajan?
00:39:22
Fatim Diarra: Mun mielestä, kun
lähdetään tekemään kampanjaa, niin mietitään ennen kaikkea, että kenelle sinä
yrität puhua, kuka on sun kohderyhmää? Välillä järjestöt ja poliitikot on
silleen, että ”ihan kaikille haluan puhua”, mikä on typerää. Eihän
tietenkään sun viestiä voi kohdistaa vaan universumille, vaan sun pitää valita,
ketkä on ne tyypit kelle sä haluat puhua. Sama viesti ei toimi kaikille. Eli
ensin selvittää keitä ne ihmiset ovat, joille haluat puhua ja sitten selvittää,
missä ne ihmiset on. Eli jos haluaa puhua keski-ikäisille naisille, niin pitää
katsoa minkälaisia juttuja ne naiset seuraa ja lähteä kohdistamaan omaa viestiä
sinne. Jos haluaa puhua nuorille ihmisille, niin pitää katsoa lähteekö Tiktokin
maailmaan, vai minne. Eli määrittää tarkasti kohderyhmän ja areena missä ne
ihmiset ovat.
00:40:12
Marko Suomi: Eihän sun ole pakko olla
ihan kaikissa kanavissa samalla intensiteetillä..
00:40:19
Fatim Diarra: Ei todellakaan.
00:40:21
Marko Suomi: Ei välttämättä
ollenkaan. Esimerkiksi ihan kaikkien organisaatioiden ei vielä kannata mennä
tiktokkiin, mutta joillekin se voi olla hyvä idea.
00:40:27
Fatim Diarra: Esimerkiksi Paavo
Väyrysen ei varmaan koskaan tartte mennä Tiktokkiin, mutta minun ehkä pitää
mennä. Mä teen jo tiktok videoita, mutta en vielä julkaise niitä. Mutta että
pitää määrittää mikä kohderyhmä on, ja sitten mennä sinne mikäli heidät haluaa
tavoittaa. Kaikissa toimivissa kampanjoissa on musta jaettavuuden elementti.
Että ihminen haluaa jakaa niitä. Kuten puhuttiin aikaisemmin jakamisesta
aiemmin, niin se on se, että päättää kelle puhuu, etsii ne tyypit ja viestii
niille, niin että ne pystyy kertomaan saman asian niiden kavereille. Se on
musta niinkuin kaiken a ja o
00:41:08
Marko Suomi: Mitä veikkaat.. Jenkkien
vaalit on tulossa 2020 ja sit on tulossa Suomessa seuraavia vaaleja. Mitä
ajattelet poliitikon näkökulmasta, millaiseen suuntaan tää on menossa? Onko
jotain uutta, mihin pitää varautua?
00:41:22
Fatim Diarra: Se mihin pitää varautua
on Facebookin algoritmien muutokseen. Nythän me tiedetään se, että Facebookista
katoaa nuoriso, mutta vanhempia ihmisiä, eli yli kolmekymppisiä siellä on aika
paljon. Se millä tavalla erilaiset asiat leviää erilaisista alustoista ja sen
ymmärtäminen alkaa olemaan aika hyvä bisnes. Sen itselleen selväksi tekeminen,
että mistä saa tietoa siitä, millä tavalla algoritmit toimii. Tämä on musta se
juttu. Nyt on turha päättää mitä tehdään viiden vuoden tai kahden vuoden
päästä. Rakentaa itselleen tavan, millä pysyy kartalla siitä minkälaiset asiat
leviää ja miten. Musta se on tärkeää. Jos yrittää tehdä kampanjan tänään samaan
tapaan kun teki kaksi vuotta sitten, niin se epäonnistuu ihan sen takia, ettei
ymmärrä sitä millä logiikalla asiat liikkuu eteenpäin.
00:42:22
Marko Suomi: Tosta pitää vielä sanoa.
Välillä on näkynyt sellaista, että jos tota työtä ei ole tehty, selvitetty
miten nämä asiat toimii. Suhtauduttu silleen, että some on erillinen osa, some
ei ole elämää vaan some. Sit tehdään vaalitili, joka on kuukauden tai kaksi
käynnissä.
00:42:34
Fatim Diarra: Joo se on hirveetä.
00:42:34
Marko Suomi: Se on vähän niinkuin
torijakelu, että laitan flaijerit siihen ja lähden himaan, enkä ikinä tuu
takas. Niin sehän ei tuolla tule toimimaan olleenkaan. Tuollahan on se, että
sulla on mahdollista olla siellä kampanjoiden välissä, ihmisten kanssa siellä,
miettimässä siellä asioita, jotka ihmisiä koskettaa ja mitkä on sulle tärkeitä.
Eikä silleen, että tulet kerran neljässä vuodessa vaikka, että ”moikka mä
olen taas täällä, mä edustan teitä kaikkia, mä haluan hyvää kaikille, tos on
mun esite” ja sit lähtee pois.
00:43:10
Fatim Diarra: Se on musta valtavan
epäaitoa myös. Mulle sanottin pari viikkoa ennen vaaleja, että ”nyt
perustat blogin”. Sanoin, että en todellakaan perusta blogia. Mun blogi on
mun kaikki päivitykset, jotka voi tarkistaa pidemmältä aikaväliltä. Nyt on
käynyt poliitikkojen sivuilla näkee, että siellä on se viimenen päivitys:
” kiitos näin ja näin monesta tuhannesta äänestä”. Ei se ole hyvännäköistä,
Ja se on epäaitoa. Vaan jatkuvasti ja osana arkea.
00:43:48
Marko Suomi: Sama sama viesti mulla.
00:43:50
Marko Suomi: Kiitos Marko ihan
valtavasti tästä keskustelusta. Parasta mitä sain tästä irti oli, että opin
ihan valtavasti uutta. Niin kiitos tästä.
00:43:56
Marko Suomi: Kiitos paljon sulle,
tämä oli tosi kiva keskustelu.
00:43:56
Juontaja: Kuuntelit Opintokeskus Vision
Parempaa järjestövaikuttamista! -podcastia. Jatka kuuntelemista osoitteessa
www.opintokeskusvisio.fi/podcast ja vinkkaa siitä myös kaverille.