Jakso 2: Vaikuta politiikassa!
Jakso 2: Vaikuta politiikassa!
Julkaistu 3.2.2020
Lobbari, asiantuntija vai kansalaisvaikuttaja? Tässä keskustelussa puhumme järjestöistä ja vaikuttamisesta poliittiseen päätöksentekoon. Monet poliitikot saavat valtavan määrän informaatiota eri tahoilta. Mitä järjestötoimijan pitää tietää poliitikoista ja päätöksenteosta saadakseen näkemyksensä läpi tästä tulvasta? Mitä pitää tehdä, kenet pitää tuntea ja mitä ehdottomasti pitää välttää? Miten juhlitaan voittoa ja miten tappio otetaan vastaan?
Keskustelijoina jaksossa ovat Vihreiden kansanedustaja Tiina Elo Espoosta sekä pitkän linjan vihreä aktiivi ja vaikuttajaviestintätoimisto Miltton Networks Oy:n osakas Elina Moisio. Keskustelua johdattelee Vihreän sivistysliiton hallituksen puheenjohtaja Tuomas Viskari.
Tekstivastine
00:00:00
Juontaja: Moi! Kuuntelet Opintokeskus
Vision Parempaa järjestövaikuttamista! -podcastia. Mikä on järjestöjen rooli
vaikuttamistyön kentällä, ja miten järjestöt voisivat vielä paremmin saada
äänensä kuuluviin 2020-luvun Suomessa. Mikrofonin äärellä meillä on vaikuttamistyön
asiantuntijoita sekä kovia tekijöitä. Podcast on tribuutti suomalaiselle
järjestökentälle ja samalla kolmekymmentävuotiaalle Vihreälle sivistysliitolle.
00:00:30
Tuomas Viskari: Tervetuloa
kuuntelemaan Parempaa järjestövaikuttamista! podcastia. Tänään meillä on
aiheena poliittiseen päätöksentekoon vaikuttaminen, joku voi kutsua sitä myös
lobbaukseksi. Minä olen Tuomas Viskari, Vihreän Sivistysliiton puheenjohtaja,
ja vedän tänään tätä keskustelua. Vieraana minulla on kaksi alan loistavaa
asiantuntijaa, kansanedustaja Tiina Elo ja Miltton Oy:n osakas Elina Moisio.
Tervetuloa.
00:01:00
Elina Moisio: Kiitos
00:01:00
Tiina Elo: Kiitos
00:01:02
Tuomas Viskari: Aloitetaan ihan
sillä, että jos hieman kerrotte itsestämme ja siitä, mikä teidän suhde on
poliittiseen vaikuttamiseen. Tiina aloitatko vaikka?
00:01:14
Tiina Elo: Kiitos. Mukava olla täällä
keskustelemassa vaikuttamisasioista. Minulla on pitkä kokemus
kuntapolitiikasta. Olen kolmannen kauden valtuutettu, Espoossa toiminut pitkään
kaupunginhallituksen varapuheenjohtajana, tehnyt sitä työtä osa aikaisesti. Eli
ollut vaikuttamisen kohteena. Nyt tosiaan viime eduskuntavaaleissa pääsin
eduskuntaan ja nyt valtakunnan tason päätöksentekijänä toimin
ympäristövaliokunnan varapuheenjohtajana hallintovaliokunnassa jäsenenä.
00:01:46
Elina Moisio: Kiitos kutsusta. Minä
olen jotenkin onnistunut tekemään vaikuttamisesta itselleni ammatin. Se lähti
aikoinaan Ylioppilaskuntien Liitosta ja ylioppilasliikkeestä ja nykyään
työskentelen vaikuttamisen neuvonantajana Milttonilla. Sitä ennen olen ollut
lobbauksen suhteen pöydän molemmin puolin – lobbarina Akavassa, hoidin siellä
yleistä edunvalvonnan koordinaatiota, ja sitä ennen lobattavana, eli vihreiden
ministereiden erityisavustajana. Samoin kuin Tiinalla, niin on taustaa tuolta
kuntapolitiikasta Helsingissä vuodesta 2004. Se on kyllä tietynlainen
näköalapaikka myös tuohon vaikuttamistyöhön.
00:02:28
Tuomas Viskari: Eli meillä on täällä
tänään vuosien asiantuntemus aiheesta. Itsekin asiasta jotain tiedän. Minulla
on myös samantyyppisiä järjestötaustoja, kuin Elinalla sekä työmarkkinapuolelta
että opiskelijapuolelta. Olen ollut myös Keski-Suomessa itse kuntapolitiikassa
mukana. Tällä hetkellä työskentelen vaikuttamisviestinnän parissa, tosin
enemmän tuolla tutkijapuolella. Aloitetaan ihan sellaisella, mitä teille tulee
mieleen yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta tai poliittisista vaikuttiamisesta?
Mistä teidän mielestä puhutaan silloin, kun puhutaan
lobbaamisesta tai poliittista vaikuttamisesta? Mistä on kysymys?
00:03:15
Elina Moisio: Me katsotaan ehkä
vaikuttamistyötä usein aika kapeasti – ikäänkuin jotain tapahtuu poliittisiin
päätöksentekijöihin nähden. Kyllä viime vuosina ja ihan vuosikymmenen aikana
vaikuttaminen on saanut tosi paljon isommat ja erilaisemmat muodot, kuin mitä
ehkä kuvitellaan. Eli järjestöt ja yritykset, ja ne jotka haluaa vaikuttaa
päätöksentekijöihin, liikkuu paljon useammalla rintamalla. Kyse ei ole enää
vain kabinettivaikuttamisesta, vaan paljon siitä, että rakennetaan esimerkiksi
yleistä mielipidettä ja sitä mitä keskustelussa yhteiskunnassa tapahtuu. Ja
toisaalta etsitään kumppaneita ja liittolaisia ja sidosryhmien kanssa
työskennellään vahvemmin. Minä ainakin olen nähnyt ison muutoksen siinä
vaikuttamistyön eetoksessa.
00:04:09
Tiina Elo: Espoossa kuntapoliittista
työtä työtä tehneenä päätöksentekijänä näen, että kun on tullut vaatimukset
päätöksenteon avoimuudesta, se tarkoittaa, että ideaalitilanteessa varsinkin
siinä päätöksenteon valmisteluvaiheessa pyritään saamaan erilaisia näkökulmia
päätöksenteon pohjaksi ja siinä eri tahojen vaikuttamistyöllä on iso merkitys.
Parhaimmillaan pystyy oikeasti tuomaan siihen päätöksentekoon näkökulmia ja
tottakai ne oman intressitahonsa näkemykset. Päättäjänä on helpompi tehdä
päätöksiä silloin, kun tuntuu, että on eri näkökulmat siinä pöydällä, joita
pystyy sitten arvioimaan sen päätöksenteon pohjaksi. Sillä tavalla näen, että
kun on tultu ulos päätöksenteossa kabineteista, ja toivottavasti tullaan vielä
enemmän, niin sillä on suurempi merkitys myös sillä vaikuttamistyöllä ja
tietenkin myös siinä onnistumisella, että mikä ääni kuuluu parhaiten ja mitkä
kaikki äänet saadaan kuuluviin kun sitä päätöstä tehdään.
00:05:16
Elina Moisio: Mun mielestä toi on
tosi jännittävä näkökulma sen takia, että tuntuu siltä, kuin edelleen
lobbaukseen ja vaikuttamiseen asetettais vähän kuin myyttistä auraa. Kuin se
olisi jotain yksisarvisten touhua jossakin piilossa katseilta poissa, vaikka
todellisuudessa se on valtavan julkista nykypäivänä. On helppo jäljittää, mitä
mielipiteitä sidosryhmillä on asioista. Hyvä päättäjähän osaa käyttää sitä
juuri tuolla tavoin, eli ottaa sen kaiken informaation myös niiltä, jotka ovat
eri mieltä hänen kanssaan. Sama erimielisyys tulee vastaan niissä päätöksenteon
eri vaiheissa, ja on hirvittävän hyvä olla tietoinen niistä eri motiiveista eri
sidosryhmillä.
00:05:56
Tiina Elo: Juuri tuo on se, mitä itse
päättäjänä ajattelen. Mikä on kiusallisempaa, kuin se, että päätös on aika
loppuvaiheessa ja sitten tulee ilmi erilaisia vaikutuksia, mitä sillä päätöksellä
on ihmisryhmiin tai ympäristöön ja luontoon. Jos ne eivät ole tulleet esiin
siinä päätöksenteon valmisteluvaiheessa, niin se on tosi kurja. Se näyttäytyy
sitten päätöksen hidastamisena tai päätöksenteon vaikeuttamisena, jos siinä
vaiheessa rupee kyseenalaistamaan tai peruuttamaan, et ”hei, me ei
ollakaan näitä kaikkia huomiotu”. Näen, että parhaimmillaan se
vaikuttaminen on arvokas osa päätöksentekoa.
00:06:31
Tuomas Viskari: Tässä tuli minusta
kaksi mielenkiintoista pointtia. Ensimmäinen oli kysymys siitä, että tietyllä
tavalla se vaikuttaja myös palvelee päätöksentekijää. Moni poliitikko, ja moni
päätöksentekijä haluaa tehdä asioita, haluaa vaikuttaa hyviin juttuihin ja
itselleen tärkeänä pitämiin asioihin, mutta se ei oikein tiedä miten. Se
haluaisi ikään kuin informaatiota siitä, miten hän pystyisi parhaalla tavalla
vaikka edistämään jotain kysymystä. Se on keskeinen pointti sille
vaikuttajalle, tavallaan tarjota instrumenttia siihen kysymykseen. Toinen
seikka on, että on tärkeää muistaa siinä kohdassa, että tässä on kyse
kahdensuuntaisesta viestinnästä. Se on keskeinen seikka. Mielestäni Elina nosti
tärkeän pointin esille siitä, että pitää tunnistaa myös sen erimielisen
motiivit. Miksi joku on eri mieltä jostain asiasta? Se on myös tapa tunnistaa, että
mitä hän oikeasti ajattelee. Hän ei ole eri mieltä siksi, että hän on paha tai
tyhmä tai jotain muuta, vaan hänellä voi olla siellä jonkinlainen arvomaailma,
joka poikkeaa minun arvomaailmasta, jonkinlaisia tavoitteita tai
prioriteetteja, jotka poikkeavat minun prioriteeteistä. Tai vaikka ne ei
poikkeekaan, ne on huomattavasti tärkeämpiä, kuin se mitä mä olen tällä
hetkellä ajamassa. Tämän takia on hirveän tärkeää vaikuttajankin, ihan vain sen
kohtaamisen takia, ymmärtää, mikä sitä toista osapuolta oikeasti ajaa. Tämä
antaa myös mahdollisuuden ehkä päästä hänen sieluunsa vähän paremmin käsiksi ja
sitä kautta ehkä myös vaikuttaa.
00:08:52
Elina Moisio: Tämä on ihan totta ja
kun vaikuttamistyötä suunnittelee, niin se ihan kaikkein tärkein vaihe on se
valmistautuminen. Eli tunne ne henkilöt ja ne tahot, keihin olet vaikuttamassa.
Tutustu heidän ajatteluunsa ja siihen, mistä he tulevat ja mitä he ajattelevat.
Muodosta ne omat argumentit hyvin solideiksi ja sellaisiksi, jotka puhuttelee
sitä henkilöä tai tahoa jota olet menossa tapaamaan. Erityisesti varaudu myös
niihin negatiivisiin ja haastaviin kysymyksiin. Se on vuorovaikutteinen
tilanne. Sä et koskaan tule sinne vain kertomaan omaa asiasi, vaan sun pitää
olla todella valmistautunut niihin asioihin mitä sieltä voi tulla vastapallona.
00:09:35
Tuomas Viskari: Tästä oikeastaan
päästäänkin tähän, että mitä sitten pitää tehdä? Ihan lähdetään suunnittelemaan
sitä vaikuttamista. Oletetaan, että järjestöllä on joku tavoite, mihin se
haluaa vaikuttaa poliittisessa päätöksenteossa – on se sitten
lainsäädäntötavoite tai budjettitavoite valtion tasolla tai sitten joku
kunnallinen hanke tai jotain muuta. Mitä pitää ottaa huomioon silloin, kun tätä
projetia lähdetään tekemään? Tässä on ollut joitakin juttuja; ota selvää siitä
toisesta osapuolesta, vähän jo aikatauluun viitattiin.. Mutta haluisitteko te
syventää tätä ajattelua? Mlloin tilanne on kaikista altein sille, että sun asia
otetaan vastaan?
00:10:32
Tiina Elo: Päättäjänä kun asiaa
katsoo, niin ajankohtaisuus on tietenkin yksi. Jos on asia, joka on jollain
tavalla päättäjien pöydällä, niin silloin se alttius tarttua siihen on
selkeästi suurempi. Se kytkeminen siihen, mihin päätökseen halutaan vaikuttaa.
Tän informaatiotulvan aikana, niin mitä selkeämmin se viesti on kiteytetty ja
mitä konkreettisemmin perusteltu, aina parempi. Sellaisia kymmenien aanelosten
perusteellisiä selostuksia ei kuitenkaan päättäjä ehkä jaksa loppuun asti
lukea. Yksi minkä haluaisin vielä nostaa tähän kolmantena, on kohdennus. Että
kun lähestyy päättäjää, niin selkeästi kohdentaa sen, missä kontekstissa ja
osana mitä ryhmää lähestyy. Lähestyykö henkilökohtaisesti, on aina parempi että
viesti on henkilökohtaisesti osoitettu. Jos ei näy vastaanottajakenttää ja se
näyttää massaviestiltä, niin tulee vähän sellainen olo, että mitä se lähettäjä
on ajattelut. Olenko mä yksi sadoista, yksi tuhansista vai yksi kymmenestä?
00:11:41
Elina Moisio: Tosi hyviä näkökulmia.
Juuri sellaisia, mitä pitää ottaa huomioon, kun lähtee suunnittelemaan sitä
vaikuttamistyön ydintä. Jos ottaa vielä yhden askeleen taaksepäin, niin aina
siinä vaiheessa kun tulee tarve vaikuttaa johonkin, olisi se sitten pitkän aikavälin
tavoite, sanotaan nyt seuraavaan hallitusohjelmaan, joka on kuitenkin vielä
toivottavasti aika monen vuoden takana, tai sitten joku ihan lyhyen aikavälin
vaikuttamistavoite. Aina kannattaa laatia todella tarkka suunnitelma ensin. Eli
lähteä sen koko porukan kanssa. Jos järjestössä yksi tekee sen yksin, niin se
on sen yhden ihmisen päässä se asia. Se pitää tehdä yhdessä. Koko se porukka
joka lähtee sitä vaikuttamistyötä tekemään, istuu yhdessä alas ja miettii
suunnitelman, jossa on aika tarkkaan se, mitä tehdään, milloin tehdään, kuka
tekee, millä tavoin tehdään. Mietitään ne pääviestit, ne kohdennukset,
aikataulut, materiaalit, varautumiset riskeihin ja uhkiin, ja samaan aikaan
mietitään, että mikä se maali lopullisesti on. Se antaa selkärankaa siihen, että
kun tulee yllättäviä tilanteita, niin voidaan uudelleen kalibroida ja miettiä
uudestaan se tekeminen. Mitä sanoit alttiudesta Tiina, niin on tosi järkevää.
Sen pitää olla tosi ajankohtaista. Jos sitä alttiutta ei sillä hetkellä ole,
niin voi pohtia, miten sen alttiuden pystyy rakentamaan. Päättäjät kuuntelee
tosi mielellään, enemmän kuin takavuosina, äänestäjiään ja mitä mieltä ihmiset
on asioista. Sitä alttiutta voi rakentaa myös julkisen mielipiteen ja
keskustelujen kautta, luoda tila sille vaikuttamiselle.
00:13:25
Tuomas Viskari: Nostaisin itse tähän
vielä sellaisen kysymyksen, että teknisen vaikuttamisen lisäksi pitää tehdä
aika paljon työtä oman ajattelun selkeyttämiseksi, eikä ainoastaan oman viestin
selkeyttämiseksi. Helposti vaikuttamisviestintä lähtee ajattelusta, että
”nyt meidän pitää tehdä meidän viestistämme sulava, että se helkyttelee
jotenkin vastaanottajan herkimpiä kieliä”. Siinä vaiheessa ollaan jo niin
syvällä siinä omassa tavoitteessa, niin syvällä sen oman tavoitteen tärkeydessä
suhteessa kaikkiin muihin tavoitteisiin, ettei hetkeäkään mietitä, miksi me
ollaan tätä mieltä. Onko tämä tietty spesifi kysymys just se, mitä me halutaan
vai voidaanko me saavuttaa meidän oikein tavoite jollain muullakin tavalla? Jos
käy niin, että tämä nyt sattuu törmäämään seinään, jos tätä ei ollut kaupungin
strategiassa tai hallitusohjelmasta tai jotain muuta.. Onko meidän tavoite itse
asiassa syvemmällä tasolla jotain, mikä olisi saavutettavissa jotain muutakin
kautta? Siinä on paitsi sen teknisen prosessin, niin myös ihan oman ajattelun
kehittämisen paikka. Silloin pystyy myös paremmin vastaamaan niihin hankaliin
vastakysymyksiin, mitä sieltä toiselta vastapuolelta tulee. Mä oikeestaan vielä
tartun tuohon vaikuttamistyön perusasiaan, eli ajoitukseen, mihin Tiina
viittasi jo vähän aikaa sitten. Eli viesti silloin, kun asia on oikeasti
pöydällä ja silloin kun voi jollain tavalla siihen vaikuttaa. Mutta milloin se
on pöydällä ja miten siihen vaikutetaan ja keneen vaikutetaan missäkin
vaiheessa? Täähän poikkeaa aika paljon verrattuna siihen, että onko sulla
kunnallinen päätöksentekijä, joka tekee sitä päivätyönsä ohella ja sen
valmistelun tekee joku muu, vai onko sulla poliittinen kabinetti ministeriössä,
joka ohjaa lainsäädännön valmistelua siellä. Että milloin oikeasti pitäisi olla
asialla?
00:15:45
Tiina Elo: Tämä on varmaan just näin.
Ehkä kuntapolitiikassa ne asiat ovat jollain tavalla konkreettisempia ja
ajankohtaisia, tulossa päätöksentekoon ja järjestöt siihen reagoi. Toisaalta
samalla tavalla sielläkin on vuosittain budjettikierrot ja määritellään miten
kaupungin rahoja allokoidaan mihinkin. Verrattuna valtakunnan tason
politiikkaan kunnissa ei ole niin järjestäytynyttä se, miten eri
vaikuttajatahojen kantoja otetaan huomioon – verrattuna vaikka eduskuntatyöhön,
jossa valiokunnissa on viralliset kuulemiset ja on mahdollisuus päästä osaksi
sitä prosessia silloin, kun puhutaan lainsäädäntötyöhön vaikuttamisesta. Tai
jos puhutaan hallitusohjelmatyöstä, niin kyllähän siinäkin oli järjestöt ja
muut vaikuttajatahot tosi aktiivisia, olemalla Säätytalon edessä tai
lähettämällä omia hallitusohjelmatavoitteitaan, joita oikeasti tarkalla
silmällä luetaan neuvottelijoiden keskuudessa. Tiedän sen, kun siellä
neuvottelupöydässä olen istunut. Että se on oikeasti arvokasta tietoa siihen
päätöksentekoon. Tässä on ehkä vähän kaksi eri asiaa. Nouseeko meillä joku
akuutti kriisi, vaikka kunnan toiminnassa – on esimerkiksi liian vähän hoitajia
jossain tai joku luonnonsuojelualue uhattuna tai luontoalue uhattuna.
Vaikutetaanko siihen? Vai vaikutetaanko pitkän aikavälin suuntaan, mihin
halutaan politiikkaa tai rahojen jakoa viedä?
00:17:12
Elina Moisio: Nythän te melkein
kysytte sitä, että missä se valta on ja kuka sitä valtaa käyttää ja milloin
siellä pitäisi olla vaikuttamassa. Se on tosiaan paljon hienosyisempi juttu.
Onhan jopa niin, että esimerkiksi valtakunnan politiikassa eri hallituksilla on
eroja siinä, kuka sitä valtaa käyttää. Edellinen hallitus ei halunnut kuulla
järjestöjä kovinkaan paljoa ja nykyinen hallitus on paljon enemmän
sidosryhmämyönteisempi. Nykyisellä hallituksella on valtava määrä
erityisavustajia ja valtiosihteereitä, joista heistäkin vain osalla se
todellinen valta on. Kyllä täytyy aika pitkälti niinkuin lähteä pureutumaan
aina jokaisesta kysymyksestä erikseen siihen, että kuka todellista valtaa
käyttää. Silloin ei myöskään pidä unohtaa päättäjien ja ihan poliitikkojen
ohella virkamieskuntaa, koska ne vetää sen ensimmäisen puumerkin paperiin. Se
on yleensä se paras hetki olla muodostamassa sitä ihan pohjapohjaoletusta ja
pohjapaperia ja siitä, että ketkä vaikuttaa niihin virkamiehiin ja niihin
päättäjiin, ketä ne kuuntelee ja ketkä on heidän lähipiiriään. Keneltä ne ottaa
neuvonsa, ketä esimerkiksi puolueissa työskentelee työryhmissä? Eli se on
valtavan laaja kenttä, josta täytyy ihan käsin jokaisessa kohdassa erikseen
poimia ne, ketkä käyttää valtaa missäkin kysymyksessä.
00:18:32
Tuomas Viskari: Pidän teitä vielä
hetken tämän aiheen ympärillä. Valtion päätöksenteossa, kansallisessa
päätöksenteossa ja lainsäädäntötyössä prosessit on aika selkeät ja itseasiassa
aika avoimet. Hallitus on julkistanut oman toimintasuunnitelman neljän vuoden
ajalle, jossa on tavoitteellinen, noin kuukausitason aikataulutus siitä,
milloin mitäkin on vähintään päätöksellä. Tästä pystyy sitten laskemaan
taaksepäin, että miten prosessi lähtee menemään menemään. Hallitus julkaisee
lainsäädäntösuunnitelmia, että nämä ja nämä ovat tällä hetkellä valmistelussa.
Kaikki on sinänsä olemassa. Kunta on usein paljon enemmän hajallaan. Se on tietyllä
tavalla enemmän piilossa, jopa niiltä päätöksentekijöiltä, jotka tekee niin
sivutoimisesti. Se on paljon enemmän viranhaltijavetoinenvetoinen systeemi.
Mikä on teidän ohje sellaisille järjestöille, jotka haluaa sinne kuntaan mennä?
Keneen ottaa yhteyttä missäkin vaiheessa? Mitkä ovat olennaisia ohjaavia
dokumentteja, mistä kannattaa tehdä katsoa, mitä voi olla tulossa tai mihin
kannattaa vaikuttaa niiden valmisteluvaiheessa?
00:19:49
Elina Moisio: Tietyllä tavalla ihan
ne peruspaperit, jotka on valtuuston hyväksymiä – eli kulloinenkin kaupungin
tai kunnan strategia ja budjetti. Budjetissa on itse asiassa aika paljon
informaatiota, kun osaa katsoa selitysosuudet ja investointiosuudet ja muuta.
Ja sitten niin, että tietää suurin piirtein sen Tiinan mainitseman
budjettisyklin, eli milloin tulee erilaiset budjettipäätökset. Se on totta.
Kunnan päätöksenteko on piilotetumpaa, että löydät avainvirkamiehet jotka on
osastojen johtajia tai muita. Lähtisin ensimmäisenä aina katsomaan sitä
poliittista johtajuutta kuitenkin. Aika monessa kunnassa on joko pormestari tai
apulaispormestari tai apulaiskaupunginjohtajat ja kaupunginjohtajat.
00:20:37
Tuomas Viskari: Tai sitten siellä on
yksi puolue, jolla on enemmistö valtuustossa.. (naurua)
00:20:40
Elina Moisio: ..tai sitten siellä on
yksi puolue, jolla on enemmistö valtuustossa, jolloin voi tietää, mistä sitä
lähtee hakemaan. Lähtee siitä sitten katsomaan kahden kolmen suurimman ryhmän
johtajaa ja selvittämään, ketkä istuu lautakunnissa ja millä tavoin se
päätöksenteko etenee. Virkamiespuoli on siinä mielessä vaikeampi, että ne
helpommin vetäytyy oman virkamiesvastuunsa taakse ja antaa puolueiden hoitaa
kuten Tiina totesi. Päätöksenteko on jotenkin paljon avoimempaa myös kunnissa
nykypäivänä, kuin takavuosina. On ollut pakko myös avata kuulemisiin ja
osallistaviin prosesseihin sitä toimintaa.
00:21:21
Tiina Elo: Näen, että sisältöihin
vaikuttamisen lisäksi asukasaktiivisuudella on merkitys myös siinä, että me
saadaan kunnan päätöksentekoa avoimemmaksi. Saadaan tavallaan sitä
kansalaisyhteiskunta-ajattelua myös sinne kunnan päätöksentekoon. Tämä oli tosi
hyvä kysymys. On tosiasia, että valtaosassa Suomen kunnista luottamushenkilöt
toimii oman työn ohessa, ”harrastaa kuntapolitiikkaa”. Tällöin
mahdollisuus niihin asioihin paneutumiseen on olennaisesti heikompi, kuin
kokopäivätoimisella kansanedustajalla, jonka päätyö se vaikuttaminen
päätöksentekoon tai päätöksen tekeminen on. Itselläni oli mahdollisuus toimia
osa-aikaisena kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja. Siinä jo näki, miten
vaikeata se on, jos koko organisaatio on rakennettu niin, että virkamiehet
toimii vahvalla virkavastuulla ja luottamushenkilöt päättää esittelystä mutta
eivät saa vaikuttaa valmisteluun. Täähän on se klassinen. Jotenkin näkisin,
että suunta on se, että se vaikuttamistyö on mahdollista kohdistaa enemmän
tosiaan sinne virkavalmisteluun. Eli yhteys suoraan virkamiehiin. Ehkä se
tuolla maankäyttöpuolella, kun ajatellaan vaikka kaavoitusprosessia, on
valmiimmin rakennettu. Meillä on siellä tietyt kuulemismenettelyt ja on
tarkoituskin, että asukkaat otetaan mukaan varhaisemmassa vaiheessa. Ehkä
sitten sosiaali ja terveyspuolella tai sivistyspuolella ei ole niin selkeitä
valmiita, laista tulevia kuulemismenettelyjä. Silloin vaikuttamistyössä pitää,
kuten Elina kuvasi, ymmärtää, että ketkä ovat avainihmisiä virkakoneistossa ja
luottamushenkilökoneistossa. Viime kädessä löytämällä ne päättäjät, joita asia
kiinnostaa ja jotka on valmiita viemään eteenpäin, kuntapolitiikassa on
kuitenkin se tapa saada asioita eteenpäin.
00:23:17
Elina Moisio: Tämä on hyvä jaottelu
siihen, että on hyvin erilaisia asioita siellä kunnan puolella. On erilaisia
prosesseja, kuten esim. kaavapuolella on helpompi lähteä sen virallisen
prosessin kautta. Kuntapoliitikot ovat myös alttiita sille, että totta kai
heidät kiinnostaa ja heitä innostaa ja että he tietää, mitä heidän omassa
kaupunginosassaan tai heille tärkeille asioille tapahtuu. Sinne on helpompi
kerätä ne samanmieliset puhumaan sen luontoalueen puolesta tai päiväkodin
puolesta, ja sitten lähteä viemään sitä asiaa eteenpäin. Siellä on matalampi
kynnys myös tehdä, kuin valtakunnan politiikassa.
00:23:56
Tuomas Viskari: Mennään tähän
temaattiseen kilpailuun vielä vähän myöhemmin, mutta miten tunnistetaan
mahdollinen liittolainen?
00:24:07
Elina Moisio: ”Miten
tunnistetaan mahdollinen liittolainen?” (naurua). Se vaatii
järjestöiltäkin vähän taustatyötä. Jos etsit päättäjistä liittolaisia, niin
pitää vaan kaivaa kuulkaa heidän vaaliohjelmiaan, heidän nettisivujaan, heidän
puheitaan, heidän blogejaan ja sitä, mistä näkee, mistä he ovat kiinnostuneita
ja millä tavoilla. Se on käsityötä sekin.
00:24:33
Tuomas Viskari: Tämä oli vastaus,
jonka halusinkin (naurua). Tässä välissä on kuulijoille syytä vielä sanoa, että
me kaikki tässä ympärillä ollaan toimittu suhteellisen isoissa kaupungeissa,
Helsingissä, Espoossa, Jyväskylässä. Sinänsä logiikka monissa kunnissa on
kuitenkin hyvin samankaltainen. Helsingissä ja Espoossa ehkä
päätöksentekijöiden resurssit ovat vähän laajemmat mutta toisaalta heidän
ajankäyttövaatimus on myös usein suurempi. Välttämättä kiireen ja käytettävissä
olevan ajan suhde ei niin paljon kuitenkaan poikkea. Se riippuu hyvin pitkälti
siitä, että minkälaisessa ympäristössä toimii. Tosiassa meillä on Suomessa
valtava määrä kuntia, niin kuin tuossa totesin, jossa meillä on
tosiasiallisesti yksipuoluevalta. Ne on usein pienempiä kuntia, joissa on
tyypillisesti keskustan ja RKP:n enemmistö, ja se muodostaa hyvin toisenlaisen
ympäristön vaikuttamiseen. Tietyllä tavalla perusprinsiipit siitä, mitä asioita
ja millä aikatauluilla tuodaan, ei ne niin olennaisesti kuitenkaan tästä
poikkea.
00:25:53
Tiina Elo: Ehkä me tästä puhutaan
myöhemminkin mutta voisi nostaa myös sen julkisuuden merkityksen. Kyllähän
sillä tänä päivänä on yhä suurempi ja suurempi merkitys, ja sitä voi käyttää
monella tavalla. Hyvin käytettynä julkinen paine on kuitenkin ihan keskeinen
keino saada päättäjiä heräämään.
00:26:13
Elina Moisio: Tämä on
mielenkiintoinen näkökulma, koska me ollaan nähty myös sellainen yhteiskunnallisen
kampanjoinnin nouseminen. Erityisesti järjestöpuolella, kun haluaa puskea sitä
omaa agendaa päättäjien pöydille, niin yhteiskunnallisella keskustelulla on
ihan valtava merkitys. Sitä pystyy nostattamaan hyvin eri tavoilla. Voi etsiä
sellaisia puhemiehiä, niin sanottuja vaikuttajia ja influenssereitä, jotka
käyttää puhevaltaa ja kutsuu yleisöjä puhumaan siitä asiasta hänen kanssaan.
Tai sitten ihan lähtee miettimään kampanjointia, joka näkyy sosiaalisessa
mediassa tai valtakunnan mediassa. Se ei aina vaadi valtavia rahasummia. Ei
tarvita mainoskampanjaa televisioon, vaan hyvin oivaltavalla, jopa edullisella
kampanjalla pystyy kiinnittämään asiaan todella paljon ihmisiä. Mehän olemme
nähneet viime vuosina tämmöisten kampanjoiden kautta, millä tavoin ne puskee
sen asian jopa läpi, vaikka jossain Tahdon-kampanjassa.
00:27:21
Tuomas Viskari: On myös semmoisia,
joihin päätöksentekijän kannalta sisältyy myös sudenkuoppia. Vaalikoneiden
jälkiaallossa tuli tällaiset sitouttamiskampanjat ennen vaaleja, joissa haetaan
ennakkositoumuksia päätöksentekijöiltä johonkin tiettyyn juttuun. Nämä ovat
hirveen tehokkaita tapoja saada sen ihmisen kasvot jonkun asian taakse, ennen
kuin se on edes edessä tai päätöksellä se asia. Toinen kysymys on, että kuinka
kannattavaa se sitten vaikuttajalle on ja kuinka kannattavaa toisaalta sille
päätöksentekijälle. Merkkejä on siitä, että potentiaaliset päätöksentekijät
alkavat myös muutaman kiusallisen esimerkin jälkeen varoa tällaisia juttuja.
Harvalla on sitä, niin kuin West Wing televisiosarjassa oli, tässä viimeisessä
kampanjassa republikaaniehdokas Ardnold Vinick, joka sanoi, että ”jos et
pysty ottamaan heidän rahojaan ja juomaan heidän viinojaan ja sen jälkeen
äänestämään heitä vastaan, niin tämä bisnes ei ole sinua varten”.
00:28:45
Elina Moisio: Tämä on totta. Mä
luulen, että tällaiset allekirjoituskampanjat päättäjiin päin koki pienen
inflaation. Päättäjät ovat huomattavasti varovaisempia esim. koulutuslupauksen
jälkeen kirjoittamaan nimiään alle mihinkään, minkä he kokevat sitten
vastassaan seuraavat neljä vuotta. Ehkä kampanjoita pitääkin ajatella siinä
mielessä laajemmin, että kyse ei ole pelkästään kohdeyleisönä siitä
päättäjäkunnasta, vaan haluaa myös ne ihmiset ajattelemaan sitä asiaa. On tosi
paljon järjestöjen tekemiä kampanjoita, tulee mieleen esimerkiksi Väestöliiton
Paras syy, jossa he puhuvat työn ja perheen yhteensovittamisesta oivaltavan
videon avulla. Se saa mut edelleen itkemään joka kerta kun katson sitä, koska
se on niin koskettava. Tunteilla pelaaminenhan on tullut tähän kenttään ihan
eri tavalla, ja se on jopa välillä vähän pelottavaa. Mutta kyllä se
tunne-elämys saa ihmiset ajattelemaan asiaa paljon enemmän.
00:29:42
Tiina Elo: Näen, että hyvä
julkisuuden kautta vaikuttaminen edellyttää sitä, mihin Elina tässä aikaisemmin
on viitannut. Pitää olla vastaukset myös niihin vastakysymyksiin. Pitää
osoittaa, että ymmärtää, mihin kokonaisuuteen asia liittyy ja minkälaisia
vaikutuksia sillä on. Että se pelkkä vahva viesti ilman, että sen takaa löytyy
sitä kokonaisuutta ei riitä. Että vaikka viestitään vahvasti, koska me halutaan
läpi tämä meidän asia, niin ymmärretään, mistä pohjimmiltaan kyse ja mihin
ollaan pyrkimässä. Näin se tekisi maailmasta paremman. Ainakin päättäjänä koen,
että jos joskus tulee todella vahva viesti mutta on sellainen olo, että ei
hahmota mihin tämä perustuu, kynnys tarttua on paljon suurempi. Verrattuna,
että näkee, että asia on huolella mietitty ja arvioitu, ja sillä on vahvat
perusteet.
00:30:30
Elina Moisio: Tämä on hyvä näkökulma.
On tärkeetä, että sulla on kaikki instrumentit yhtä aikaa, olet tehnyt sen
perustyön, mihin Tuomaskin aluksi viittasi. Että sulla on laajempi tarkoitus
sille asialle ja sulla on se ajattelu siinä taustalla. Olet tehnyt sen
suunnittelun, että mitä teet sinne päättäjän rajapintaan. Sit sulla on se
julkisen keskustelun rajapinta, missä sä käyt sitä keskustelua muiden ihmisten
kanssa. Kolmantena palikkana ehkä sulla on vielä sidosryhmätyö, että löydät ne
liittolaiset, kartoitat ne viholliset ja löydätte yhteisen rintaman sieltä.
00:31:10
Tuomas Viskari: Mitä ainakaan ei pidä
tehdä? Me ollaan aika paljon käyty läpi sitä, että mitkä on nämä perusasiat.
Tässä on mielestäni tullut pitkälti tämä paketti, vaikka keskusteluahan voisi
sinänsä jatkaa vaikka loputtomiin. Mutta mitä nyt ainakaan ei pidä tehdä?
00:31:31
Tiina Elo: Omasta kokemuksesta koen,
että jos olet kauhean hyökkäävä, dissaat toisia osapuolia tai kerrot, että tämä
on ainoa oikea totuus tästä asiasta, niin se saa heti hälytyskellot soimaan.
Kuntapolitiikkaan kun menee, niin saattaa olla joku vaikea keissi, jossa ei
välttämättä ole yksiselitteistä helppoa ratkaisua. Jos vaikuttajataho kuitenkin
hyökkää vähän niin kuin aggressiivisesti, tulee olo, että tämä ei nyt ehkä se
keino jolla saat päättäjän alttiiksi siihen, että lähdetään yhdessä etsimään ratkaisua
toivottuun lopputulokseen pääsemiseksi. Se nyt on ihan sellainen ensimmäinen
aika ilmeinen..
00:32:14
Elina Moisio: Tämä on mun mielestä se
kaikkein suurin riski, että saat lopulta sen vastapuolen vieroksumaan sun
agendaa, jos menet aggressiivisesti tai hyökkäävästi tai valmistautumattomana.
Tai jopa niin, että menet väärälle ihmiselle puhumaan vääriä asioita. Tai
sitten menet sellaisella vähän vanhanaikaisella, ”rakennan jotakin
omituista salaliittoa” tai muuta tämän tyyppistä.. Eli tosi rehellinen pitää
olla. Toinen on semmonen, mihin itse joskus törmäsin, et sä lähdet siitä
tilaisuudesta tai tapaamisesta pois, etkä ole ihan varma, että mitä he
halusivat (naurua). Et puhutaan yleisiä ja ollaan samaa huolta siitä, että
ilmastonmuutosta pitää torjua. Mutta sitten lähdet sieltä, että ”olipa
kyllä mukavaa, mutten tiedä mitä he halusivat”. Eli ihmisille pitää jäädä
mielikuva siitä, mikä tässä oli tarkoituksena tässä tapaamisessa.
00:33:13
Tuomas Viskari: Tämä liittyy tähän
oman ajattelun valmistamiseen myös. Niin paljon kuulee niitä esimerkkejä,
”että oli ihan kiva tapaaminen ja hirveän kiinnostavia asioita niillä oli,
mutta ei ne millään tavalla liittynyt mihinkään, mitä me tehdään”.
00:33:28
Elina Moisio: Joo juuri näin.
00:33:29
Tuomas Viskari: Se on semmonen
kysymys, missä taustatyön merkitys tulee. Lisäisin tähän semmoisen että, älä
aiheuta vastaanottavalle taholle semmoista oloa, että pidät häntä tyhmänä.
00:33:43
Elina Moisio: Joo mieluiten ei.
Vaikka pitäisitkin, älä anna sen näkyä! (naurua)
00:33:43
Tuomas Viskari: Otetaan ihan loppuun
muutama esimerkki sitten vielä, semmoinen mehukas esimerkki. En voi vastustaa
tässä.. Olen kerran ollut lobattavana, isohko edunvalvontaorganisaatio, jolla
on ammattimainen edunvalvonta ja resurssit. Se oli aikaa, jolloin oli muotia
yleisökysymykset. Se oli laajempi yleisötilaisuus, johon oli kutsuttu
sidosryhmiä. Yleisökymyksiin sitten tämmösellä kaukosäätimellä äänestettiin eri
vaihtoehdoista ja sillä tavalla saadaan salin mielipidettä selville. Tottakai
tämä on vähän semmoinen keventävä ohjelmanumero näissä yleensä aina. Jokaisessa
kysymyksessä säännönmukaisesti yksi vastaus oli järjestävän tahon virallinen
kanta, toinen oli sellainen, jonka järjestävä taho voisi pitkin hampain
hyväksyä. Kaksi tai kolme oli totaalisen päättömiä. Olkiukkoja, joita kukaan ei
ole koskaan väittänytkään tai kaikkea sellaisia, joita kukaan ei voi ottaa
vakavasti. Tässä tuli semmoinen olo, että älkää nyt oikeasti viittikö. Me ei
olla ihan tyhmiä tälläkään puolella, vaikka selvästi kuvittelette. Tän
tyyppiset asiat, arroganssi ja päätöksentekijän yläpuolelle asettuminen. Usein
asiantuntija tietää siitä asiasta enemmän, kuin se päätöksentekijä. Tämä on
ihan totta. Nämä asiantuntijat tekee päivätöikseen niitä ja on hirveän syvällä
monissa jutuissa. Päätöksentekijälle se on vain yksi asia muiden joukossa.
Tässä me palataan siihen, että tämän takia asiantuntijan pitää olla valmis
jakamaan sitä asiantuntemusta..
00:35:41
Elina Moisio: ..ymmärrettävässä
muodossa..
00:35:41
Tuomas Viskari: ..ymmärrettävässä
muodossa. Palvelemaan sitä päätöksentekijää, joka on sitten toivottavasti
kiinnostunut sen asian edistämisestä. Silloin se on hedelmällistä molemmin
puolin. Huonoimmat kokemukset, mitä mulla on, liittyy siihen että lobbari on
arrogantti ja pitää päätöksentekijää hölmänä.
00:36:11
Elina Moisio: Yksi arroganttiuden
muoto on se, että seurustelee vain samanmielisten kanssa. Isoin virhe, mitä sä
voit päätöksenteossa tehdä, tai päätöksentekoon vaikuttamisessa tehdä on, että
sulla on kourallinen ihmisiä, joiden kanssa olet samaa mieltä ja tapaat niitä
jatkuvasti. Et altista koskaan itseesi kriittiselle keskustelulle etkä laajenna
sitä vaikuttamistyön piiriä. On pakko tavata kaikkia, jotka voivat sitä valtaa
nyt tai tulevaisuudessa käyttää, ja rakentaa sitä verkosta laajapohjaisesti.
00:36:41
Tuomas Viskari: Kyllä, sillä on
pidemmän aikavälin vaikutus mutta myös oman itseymmärryksen vaikutus. On
hirveän helppo olla vaan niiden samanmielisten kanssa ja olla sitä mieltä, että
”sillähän on hirveän vahva tuki, kaikkia kiinnostaa tää juttu”.
00:37:02
Tiina Elo: Ja kun asiat harvoin on
mustavalkoisia. Politiikassahan usein tehdään kompromisseja ja se on
pitkäjänteistä työtä. SEN ymmärtäminen myös kun on vaikuttamistyössä. Tottakai
pitää olla se vahva oma tavoite ja ideaalitilanne. Samalla voi kuitenkin
viestiä, että tärkeää on myös ne askeleet siihen suuntaan, eikä niin, että se
on joko tai, joko saadaan se mitä halutaan tai sitten ei saada mitään. Sekin on
rakentava lähestymistapa. Päättäjän on helppo lähteä mukaan, jos kyse
tilanteesta, jossa tietää, että on erilaisia näkemyksiä ja ei ole aukottoman
yksiselitteistä, että juuri tämä on se keino ja ratkaisu, jolla maailmaa
pelastuu.
00:37:50
Elina Moisio: Asiaan saa suhtautua
intohimoisesti mutta sen ei saa antaa sokaista itseään. Pitää myös ymmärtää
niitä muita osapuolia. Sellainen alkeisluokan virhe on se, että puhuu niistä
tapaamisista jälkikäteen tai kommentoi niitä jollain negatiivisella tavalla,
tai sitä ihmistä. Suomi on niin pieni maa, että kaikki tällainen palaa jossain
vaiheessa sen ihmisen korviin. Ei ole kauhean onnistunut keissi sen jälkeen
lähtee vaikuttamaan hänen kanssaan asioita eteenpäin.
00:38:17
Tuomas Viskari: Mites te koette tähän
liittyen semmoisen kysymyksen, että kansalaisjärjestön kuuluukin tietyllä
tavalla olla asioissa on melko tinkimätön ja kuuluu ajaa niitä juttuja, mitä
tekee. Poliitikon tehtävä taas on jotenkin sovittaa koko päätöksenteon
kontekstiin, joka tuntuu usein vesittämisellä tai joltain muulta tämmöiseltä.
Missä teidän mielestä menee tällaiset niin kuin päätöksenteon mokaamisen ja
oikeutetun kritiikin raja silloin, kun se tulee ikään kuin omilta
”liittolaisilta” lainausmerkeissä tai sellaisilta, joiden kanssa
lähtökohtaisesti on samaa mieltä.
00:38:59
Elina Moisio: Se on vaikea kysymys.
Järjestöthän on ottaneet siihen hyvin erilaisia tulokulmia. On hyvin kärkeviä
järjestöjä, joiden kanssa keskustelu voi olla jopa hankalaa, koska se oma
agenda on niin valtavan intohimoisesti keskeinen. Toisaalta olen samaa mieltä,
että järjestöjen tehtävä ei ole tehdä niitä kompromisseja valmiiksi. Se on
totta, mitä Tiina sanoi, että pitää esittää vaihtoehtoisia polkuja siihen
tavoitteeseen, joka auttaa päätöksentekijää, mutta itse ei tarvitse
kompromissata tavoitetta pitkälle. Tiettyä ehdottomuutta saakin olla. Kyse on
kuitenkin ihan käytöstavoista ja siitä miten sä asiat esität. Hyvä lobbari voi
olla tosi tiukka ja niissä asioissa pidättäytyvä mutta silti sille
vastapuolelle jää semmoinen olotila, että olipas hyvä tapaaminen ja sain oman
ajatteluuni uutta ja tämä oli niin kuin emmeitä.
00:39:59
Tiina Elo: Näen, että julkista
painetta me juuri tarvitaan, ja että järjestöjen kuuluukin pitää tiukasti
kiinni siitä omastaan. Viestin tulee kuitenkin välittyä niin, että on kyse
asioista eikä ihmisistä. Jos vaikka miettii tätä ilmastokeskustelua. On
äärimmäisen tärkeää, että ilmastolakkolaiset jaksaa muistuttaa asiasta joka
ikinen perjantai. Tuntuu hieman pahalta, kun kokee, että ei tehdä tarpeeksi,
eikä riittävän paljon, vaikka ikään kuin kaikkensa yrittää päättäjänä. Pitää
kuitenkin muistaa, että on ne eri roolit ja se ei ole henkilökohtaista. Taitava
vaikuttaja myös tekee selväksi, että se ei ole henkilökohtaista. Ne on asiat,
jotka on tärkeitä ja heidän tehtävä on saada mahdollisimman laaja joukko
ihmisiä niiden asioiden taakse. Se tapahtuu juuri niin, että tietty arvostava
vuorovaikutus kuitenkin säilyy. Ettei lähtökohtaisesti ajatella, että ihmiset
on pahoja tai tyhmiä, jos ne ei ole täysin samaa mieltä.
00:41:08
Elina Moisio: Mun mielestä konfliktia
voi myös käyttää. Se on tapa, jolla voi rajattuja määrää asioita ajaa. Voi
kiivetä jonnekin ja voi tehdä jotakin sen tyyppisiä tekoja ja manöövereita,
jotka painottaa jonkun asian tärkeyttä. Kunhan hoitaa sen perustyön samalla ja
osaa kertoa ne argumentit. Se on kuitenkin rajattu määrä, miten sellaista
todellista sissitoimintaa voi tehdä. Nykyajan päättäjien pöydällähän on tosi
monta asiaa yhtä aikaa ja sinne pyrkii myös valtava määrä tahoja koko ajan. Jos
ajatellaan niitä tapaamispyyntöjä, joita vaikka ministerille tulee ja joita
käsitellään, niin niitähän on ihan valtava määrä. Niitä priorisoidaan osittain
ajankohtaisuuden ja kiireellisyyden mukaan sekä niin, että mietitään, voiko
joku muut ottaa tapaamisen ministerin puolesta. Kyllä siinä Tiinan mainitsema
ajankohtaisuus on ihan yksi tärkeimmistä. Se on johonkin ajankohtaiseen
prosessiin kiinnittyvä tapaaminen, jonka tietäminen ja niiden asioiden
tietäminen auttaa sitä henkilöä henkilöä eteenpäin. Päättäjillähän on myös
normaalit biased. Kyllähän vihreiden on mieluummin, ne haluavat tavata
ympäristöjärjestöt ja opiskelijajärjestöt ja ne sidosryhmät, jotka on lähellä
sitä omaa ajattelua. Myös päättäjän pitää ylläpitää sitä verkostoa sinne
suuntaan, jolloin sekin saattaa vaikuttaa, keitä sinne omalle tapaamisagendalle
mahtuu.
00:42:41
Tiina Elo: Se on just noin, kuin
Elina kuvaa. Että kun yhteydenottoja tulee paljon, niin joutuu päättäjänä
miettimään ja priorisoimaan sitä, mitä kerkeää siinä oman aikataulun
puitteissa. Siinä tosi tärkeää on juuri se, että vaikuttamaan pyrkivä pystyy
fokusoimaan sen oman viestinsä. Ettei tule silleen yleisesti kertomaan, mitä
heillä on mielessä, vaan fokusoi sen johonkin päätöksenteon alla olevaan
asiaan. Kuntapolitiikan näkökulmasta – kun sitä tehdään oman työn ohella – niin
silloin on tietenkin vahvana ne virkamiespohjaesitykset, joiden mukaan
lähtökohtaisesti ollaan menemässä. Silloin se, että pystyy siihen tuomaan
vaihtoehtoja, niin siinäkin on aika tärkeetä edelleen se, että tuntee sen,
mihin pyrkii vaikuttamaan. Tuntee sen kentän ja sen virkavalmistelun suunnan,
jotta päättäjän on helppo myös liittää asiaan, mikä on käsittelyssä. Se on se
kaiken a ja o, että sieltä nousee sen viestinsä saamaan perille.
00:43:52
Elina Moisio: Tässä kilpailussa
päättäjän ajasta, tärkein tekijä on joustavuus. Teille käy kaikki. Te voitte
tavata ihan missä vaan, ihan milloin vaan, kaikki ajat viiden minuutin
puhelinkeskustelusta puolen tunnin tapaamiseen, tunti on jo niin luksusta, kuin
olla ja voi, niin kaikki käy. Te tulette sinne, missä he ovat. Teillä ei ole
mitään sellaista, että ”voidaan nähdä 12.12. klo 12 tai ei onnistu
ollenkaan”. Eli joustavuutta omalta puolelta. Jos te löydätte tahoja,
joiden kanssa on vaikea päästä, niin liittoutukaa. Etsikää sellainen järjestö,
joka on lähellä sitä päättäjää, ettei se voi kieltäytyä siitä tapaamisesta.
Menette yhdessä sitä asiaa tekemään ja etsitte sen yhteisen agendan. Tai jos
ajatellaan tosi kategorisesti, niin jotkut on lämpimiä työntekijäjärjestöille
ja toiset työnantajajärjestöille, niin etsikää kompuksia, millä pääsee sinne
päättäjän tapaamispöydän agendalle.
00:44:50
Tuomas Viskari: Jos jollakin
päättäjälle on tosi helppo saada tunnin aika koska tahansa, niin sille saattaa
olla syynsä myös (naurua).
00:45:04
Tiina Elo: Tähän täytyy myös sanoa,
että tässä myös aika nopeasti kokemus opettaa. Alkuun tuoreena päättäjänä sitä
on alttiimpi sille, että kuuluu kaikille antaa kovasti aikaa, kunnes tajuaa,
että aika ei riitä yhtään mihinkään, jos siihen lähtee. Tässä tietysti auttaa
myös se, että on hyvät konkreettiset slidet, jotka voi jättää matkaan. Vaikka
tapaaminen on lyhyt, niin ydinviestit on kiteytettynä paperilla tai lähetetään
jälkeenpäin sähköpostilla. Melkein voi sanoa, että on ihan hyödyllistä, jos ne
on siinä paperilla mukana, koska siinä ne tulee katsottua ja muistiinpanot
kirjoitettua.
00:45:39
Elina Moisio: On tosi tärkeää, että
on materiaalit kunnossa ja jää jotain konkreettista, jossa ne asiat on.
Varsinkin, jos tapaaminen menisi jostain syystä vähän kuin jutusteluksi ja
sekoiluksi – mitä ei tietenkään koskaan tapahdu.. (naurua). Kannattaa myös
pohtia sellaista, miten tavoittaa ison päättäjäjoukon kerralla. Esimerkiksi
tilaisuuden järjestäminen, jossa on päättäjäpaneeli, jossa kaikki on kerralla.
Niin toimii joskus, ei aina, mutta voi toimia. Valiokuntien, työryhmien,
erilaisten kerhojen hyödyntäminen siinä, että pääsee vaikkapa valiokunnan
puheenjohtajan kautta kutsumaan koko valiokunnan tilaisuuteen. Tai järjestää
eduskunnassa jotain. Miettii erilaisia tapoja. One to one tapaamiset on tosi
tärkeitä mutta voi myös saada kerralla isomman joukon.
00:46:26
Tuomas Viskari: Tästä
kilpailutilanteesta kun puhutaan, niin siinä on oikeastaan kaksi ulottuvuutta.
On ikään kuin lainausmerkeissä ”kilpailijat”, jotka tavallaan pyrkii
vaikuttamaan samaan asiaan – ehkä päinvastaisesta näkökulmasta tai jotenkin
poikkeavasta näkökulmasta. Se on eri tyyppinen tilanne, kuin se tilanne jossa
taas kilpaillaan kaikkien asioiden joukossa sen päätöksentekijän ajasta ja
kiinnostuksesta. On siis hyvä huomioida, millaista strategiaa mihinkin sitten
kohdentaa. Tässä viitattiin siihen, että hirveän usein vaikuttamistilanteessa
huomataan, että ollaan eri mieltä asiasta. Aika usein tulee myös semmoinen
kädenlämpöinen ”joo tää on tosi hyvä juttu”. Minkälaisia ajatuksia
teillä siitä on? Miten periaatteellinen hyväntahtoisuus muutetaan toiminnaksi?
Maailmahan on täynnä asioita, joten kaikki haluaa mutta jotka ei toteudu. Se on
usein jopa vähän hankala tilanne, koska siinä ei saa mitään kiinni. ”Vaikutti
olevan samaa mieltä tästä jutusta..” ja merkataan Excelin, että
vaaleanvihreä positiivinen vastaanotto tälle.
00:47:58
Tiina Elo: Näen, että konkretia on
siihen avain. Että on konkreettinen selkeä viesti tai tavoite, mihin
vaikuttamistyöllä vaikutetaan, ja tietenkin se pitkäjänteisyys. On mietittynä,
niinkuin Elina kuvasi, se vaikuttamissuunnitelma, missä on seuraavat stepit,
missä seurataan päästäänkö siihen tavoitteeseen. Tai pystyykö siinä
keskustelutilanteessa jollain tavalla indikoimaan, että tämä oli nyt hyvä alku
ja miten tästä eteenpäin – onko se sitten se konkreettinen lainsäädäntöprosessi
tai joku konkreettinen päätös, joka on tulossa. Tai viestii omalla
olemuksellaan, ei suoraan sitä tarvitse sanallistaa. Mulla on kokemuksia
todella hyvistä keskusteluista, joissa ollaan oltu rakentavasti samaa mieltä,
mutta silti minulle jää se olo, että tämä ihminen viestii mulle, että hän
arvostaa minua juuri sen takia, että hän haluaa saada minut tekemään tai
toimimaan sen tavoitteen puolesta. Mutta positiivisen kautta. Se on taitavan
vaikuttajan merkki, että saa sen olon vaikuttamisen kohteeseen. Että toi
arvosti mua, se vakuutti mut ja haluan lähteä toimimaan siihen suuntaan.
00:49:24
Tuomas Viskari: .. tekee omasta
tavoitteestaan päätöksentekijän tavoitteen.
00:49:24
Elina Moisio: Joo. On hyvä ja saa
miettiä ennen tapaamista, mitä minä haluan, että tämä ihminen tekee tälle
asialle. Miettii jopa erilaisia vaihtoehtoja, vähän niinkuin siitä alustavasta
myönteisyydestä käsin. Kirjoittaako hän siitä blogin, avaako hän siitä
keskustelua, kerääkö hän siihen jonkun keskusteluporukan, lupaako hän viedä
sitä eteenpäin omassa puolueessaan, lupaako hän viedä siitä konkreettisesti
johonkin valiokuntaan jonkun kuin aloitteen tai mietinnön. Eli ihan todella
konkreettisesti pohtia, mitä halutaan että tämä ihminen tekee. Sitten tilanteen
mukaan voi katsoa sitä, miten myötämielinen hän on tekemiselle. Paras
lopputulos on, että sovitaan palata asiaan. Että päättäjä lupaakin, että hän
laittaa sulle sitten sähköpostia, kun tämä asia on edennyt. Jos hän ei tee
sitä, on teidän tehtävänne palata siihen, eli jälkihoito on tosi tärkeää. Se
mitä Tiina sanoi siitä materiaalista, se pitää silti lähettää vielä kerran
perässä ja samalla voi kiittää tapaamisesta. Jos on sovittu mitä tahansa niin
onnistunutta, että päättäjä on luvannut mitä tahansa viedä eteenpäin, niin
siihen palataan myös. Eli joku jatkoprosessi on olemassa.
00:50:41
Tuomas Viskari: Me ruvetaan
kääntymään vähitellen keskustelun loppua kohti. Voidaan varmaan vetää tietyllä
tavalla yhteen. Moni järjestö kokee itsensä kuitenkin pieneksi tekijäksi suuren
kuin lobbausmasiinan ohella ja ajattelee, että sinne jää jalkoihin semmoseen
suureen massaan ihmisiä, joilla on kymmenien henkilöiden toimistoja tekemässä
pelkkää tätä vaikuttamistyötä. Varmaan tästä tuli ohjeita siihen. Loppujen
lopuksi tämä on tekniikkalaji hyvin pitkälti. Tottakai pystyy tekemään asioita
silloin, kun on resursseja, on ihminen, joka tekee tarkkaan mietittyjä viestejä
ja ajattelee näitä ammatikseen. Kokemus kuitenkin osoittaa, ettei se korreloi
välttämättä fiksuun edunvalvontaan, että järjestöllä tai firmalla on iso
toimisto, joka näitä tekee tai että on pienehkö järjestö, joka joka toimii
tällä tavalla. Vielä yhden asia nostaisin, kun äsken puhuttiin hyväntahtoisuuden
muuttamisesta toiminnaksi. Niin, miten käsitellään pettymys? Kun tulee se
tilanne, että huomaa että tää ei etene. Mitä sitten?
00:52:26
Elina Moisio: Perusperiaatteena on
aina, että vaikka olisi onnistunut keissi tai pieleen mennyt keissi, niin
kannattaa tehdä se jälkihoito joka tapauksessa. Jos on ollut tosi konkreettinen
puolen vuoden vaikuttamistyö, niin sitä aidosti sen porukan kanssa käydään
läpi, että mikä onnistui ja mikä ei. Mistä voidaan oppia, mikä pitää tehdä
seuraavalla kerralla eri tavalla. Käydä semmonen palaute. Se on osa sitä
prosessia. Aina tulee pettymyksiä, se on ihan selvä asia. Yksi osa sitä
pettymysten hallintaa on se, että sekä pienillä ja isoilla organisaatioilla on
kaikilla mahdollisuus rakentaa pitkän aikavälin vaikuttavuutta. Että yksi
hävitty keissi PITKÄSSÄ juoksussa.. Ellei nyt satu olemaan kuin yhden asian
liike, jolle se oli ainoa asia, mikä piti viedä läpi. Siinäkin yleensä tulee se
toinen vaihe ja se mistä Tiina puhui, eli niitä erilaisia polkuja. Siinä
palautteen ja reflektion kohdassa niin heti seuraavaksi voi kääntää
toiminnaksi, että mitä me nyt sitten tehdään? Mikä on se seuraava polku joka
voisi edesauttaa jotain osa aluetta tästä kysymyksestä, vaikka tämä ei nyt
mennyt maaliin?
00:53:39
Tiina Elo: Samaa korostaisin. Politiikassa pitkään mukanaolleina tiedämme, että politiikka on pitkäjänteistä työtä ja muutokset tapahtuu todella hitaasti. Voi olla kymmenen vuotta, kun jotain asiaa junnataan. Sitten kun se viimein tapahtuu, niin pitää muistaa juhlia sitä. Muistaa tavallaan, että tätä ei olisi tapahtunut ilman sitä kymmennen vuoden junnaamista, joka on tuntunut turhauttavalta ja masentavalta, että mitään ei tapahdu ja mikään ei muutu. Jotenkin kun löytää ne pienet positiiviset signaalit tai pienet nytkähdykset, jotka on kuitenkin vieneet oikeaan suuntaan, jotka on vähän muuttaneet keskusteluilmapiiriä tai mielikuvia. Ja muistaa tietenkin se, että ne jotka on ollut samalla puolella ovat – siellä hävinneiden puolella – niin yhteydenpidon jatkaminen ja niiden steppien miettiminen, niin ei kannata luovuttaa.
00:54:33
Elina Moisio: Politiikka on nykyään
myös sahaavaa liikettä. Jos tänään häviät jotain, niin neljän vuoden päästä on
uusi hallitus (naurua). Mitään ei koskaan ole täysin menetetty.
00:54:47
Tuomas Viskari: On tärkeää tunnistaa,
mikä tässä epäonnistumisessa oli sitä, että asiasta vaan oltiin eri mieltä ja
mikä taas on sitten tekninen epäonnistuminen vaikuttamistyössä. Se on avain
siihen analyysiin, että miten tätä pitää lähteä jatkamaan ja mitä asioita pitää
lähteä jatkamaan.
00:55:08
Elina Moisio: Se vaatii myös
järjestöltä aika korkeaa itsereflektion tasoa, että pystyy erottamaan omat
mokat siitä, että mitä nyt tapahtui yleisessä ilmapiirissä.
00:55:18
Tuomas Viskari: Otetaan loppuun vielä
esimerkit. Kertokaa esimerkki jostain keissistä, joka teidän mielestä oli tosi
onnistunutta vaikuttamista tai tosi epäonnistunutta vaikuttamista. Omasta
kokemuksesta.
00:55:34
Elina Moisio: Itsellä näitä on
ainakin vähän eri tasoisia. Tietyllä tavalla edelleenkin monen kymmenen vuoden
jälkeen arvostan suuresti ylioppilasliikkeen tekemää vaikuttamistyötä. Sen
kohdallahan kyse on melkein kuin mafiasta, että se lähtee siitä, että kaikki
otetaan jäseneksi ja sen jälkeen ovat loppuelämänsä sitoutuneet siihen
agendaan.. Eihän se tokikaan näin mene mutta siellähän on hyvin pitkäjänteistä
ja ammattimaista se tekeminen. Sitten tietenkin sanoisin oman kotikunnan
puolelta, että on ollut paljon sellaisia hienoja keissejä, joissa asuinalueen
ihmiset tulee yhteen tekemään jotakin juttua. Oli sitten kyse vaikka huomion
kiinnittäminen siihen, että lapsimäärä on sellainen, että tarvitaan uusi koulu.
Ja kaikki lähtee liikkeelle yhdessä tekemään sitä. Ne tekee positiivisella
sykkeellä ja se tekee semmosen hyvän fiiliksen siihen tekemiseen.
00:56:24
Tiina Elo: Mä nostaisin ehkä
onnistumisen kuntapolitiikasta. Esimerkin siitä, että edetään monilla
rintamilla – meillä Espoossa yhden kartanon pelastaminen kuntalaiskäyttöön.
Tämä lähti muutamasta aktiivista ja muutaman poliitikon yhteisestä pohdinnasta,
eteni yhdistyksen perustamiseen ja kuntalaisaloitteen tekemiseen. Samaan aikaan
kartanolla järjestettiin aktiivisesti erilaista toimintaa, jolla saatiin
asukkaat ja ihmiset tietoiseksi, saatiin media kiinnostumaan ja kirjoittamaan.
Prosessi on vielä vaiheessa, mutta mielestäni se on esimerkki sellaisesta
positiivisesta ja toiminnan kautta tekemisestä. Ei jäädä vain junnaamaan sitä,
että me halutaan tämä asia läpi, vaan ruvetaan tekemään ja näyttämään, miksi se
tavoite on tärkeä ja minkä takia siihen pitäisi saada myös kaupunki mukaan.
00:57:22
Tuomas Viskari: Hyvä, kiitos Tiina,
kiitos Elina. Tämä oli Parempaa järjestövaikuttamista! podcast ja aiheena oli
poliittisen päätöksentekoon vaikuttaminen ja lobbaus.
00:57:36
Juontaja: Kuuntelit Opintokeskus Vision Parempaa järjestövaikuttamista! -podcastia. Jatka kuuntelemista osoitteessa www.opintokeskusvisio.fi/podcast ja vinkkaa siitä myös kaverille.