Visiotuki-verkkopalvelun käyttöohje
1. Palvelun käyttöönotto
2. Vuosikiintiön hakeminen
3. Koulutusten suunnitelmien ilmoittaminen
4. Osallistujatietojen kerääminen
5. Selvityksen laatiminen
6. Pistokokeet
7. Tuen maksu ja tukilaskelma
8. Visiotuki-verkkopalvelun ohjeet ja apulomakkeet
9. Ongelmia Visiotuki-verkkopalvelun kanssa?
Lataa ohjeet pdf-muodossa täältä.
1. Palvelun käyttöönotto
- Visiotuki-verkkopalvelu on Opintokeskus Vision verkkopalvelu, jonka kautta hallinnoidaan Vision myöntämä tuki yhdistysten omaan koulutustoimintaan.
- Visiotuki-verkkopalvelun käyttöönotto alkaa käyttäjätietolomakkeen täyttämisellä.
- Ensimmäisellä kerralla käyttäjätietolomakkeella ilmoitetaan palveluun liitettävän yhdistyksen tiedot ja palveluun liitettävien käyttäjien tiedot. Jatkossa samaa lomaketta voi käyttää uusien käyttäjien lisäämiseen ja vanhojen poistamiseen sekä järjestön muuttuneiden tietojen ilmoittamiseen.
- Lomakkeeseen tarvitaan aina myös yhdistyksen nimenkirjoittajan tiedot. Käyttäjätunnukset ovat aina henkilökohtaisia! Jos yhdistyksessä kaksi henkilöä käyttää Visiotuki-palvelua, tulee molemmilla olla sinne omat tunnukset.
- Lomake allekirjoitetaan sähköisesti Visma sign -allekirjoituspalvelun kautta. Sekä uudet käyttäjät että valtuuttaja saavat muutaman päivän sisällä lomakkeen lähettämisestä sähköpostiinsa kutsun allekirjoittaa lomake. Allekirjoittamiseen tarvitaan verkkopankkitunnukset.
- Käyttäjätietolomake löytyy osoitteesta: https://opintokeskusvisio.fi/tuet/kayttajatietolomake/
2. Vuosikiintiön hakeminen
Mikä on vuosikiintiö ja milloin sitä haetaan?
- Vision opintokumppaneille myönnetään kalenterivuosittain oma opintotuntien vuosikiintiö.
- Yhdistyksellä tulee olla vuosikiintiö myönnettynä, ennen kuin se voi lisätä koulutusten suunnitelmia Visiotuki-alustalle.
- Vuosikiintiötä tulevalle toimintavuodelle haetaan kuluvan vuoden lokakuussa. Hakuajasta tiedotetaan visiotuki-sähköpostilistalla ja Visiotuki-palvelussa.
- Hakuvaiheessa yhdistys antaa arvion koulutustoimintansa määristä ja sisällöistä tulevana kalenterivuonna. Annettavat tiedot eivät ole sitovia vaan suuntaa-antavia.
- Päätös vuosikiintiöstä tulee viimeistään joulukuussa.
- Yhdistys voi toimintavuoden aikana hakea myös kiintiölle lisäystä tai ilmoittaa käyttämättä jäävistä tunneista.
- Mikäli kiintiö jäi hakuaikana hakematta tai kyseessä on kesken vuotta mukaan tullut uusi kumppaniyhdistys, voidaan kiintiötä myöntää harkinnanvaraisesti myös toimintavuoden aikana. Tällöin ollaan yhteydessä Vision opintosihteeriin (Leena Karisto, leena.karisto@opintokeskusvisio.fi).
Miten vuosikiintiötä haetaan?
- Kirjaudu Visiotuki-verkkopalveluun.
- Paina etusivulla olevaa Laadi hakemus -nappia. Löydät sen Vuosikiintiön hakeminen -laatikosta hakuajan ollessa käynnissä.
- Anna tarvittavat tiedot. Katso mallia esimerkkivastauksista.
- Halutessasi voit lisätä hakemukselle liitteitä, esim. toimintasuunnitelman tai sen luonnoksen.

3. Koulutusten suunnitelmien ilmoittaminen
- Kun yhdistykselle on myönnetty vuosikiintiö, voi se aloittaa koulutussuunnitelmien ilmoittamisen Visiotuki-palvelussa.
- Suunnitelmat tulee lisätä palveluun viimeistään kaksi viikkoa ennen ko. koulutuksen alkua, jos haluaa varmistua siitä, että koulutus hyväksytään osaksi Vision opinto-ohjelmaa.
- Visio käy kahden viikon sisällä koulutussuunnitelman läpi ja hyväksyy/hylkää koulutuksen. Opintosihteeri saattaa myös pyytää suunnitelmaan täydennyksiä ennen hyväksymistä.
- Päätös on näkyvissä Visiotuki-palvelussa. Päätöksestä tulee myös viesti hakijan sähköpostiin.
Käyttäjän etusivu
- Kirjaudu Visiotuki-verkkopalveluun.
- Paina etusivulla olevaa Lisää koulutus -nappia. Löydät sen Viimeksi muokatut koulutukset -laatikosta.
- Vaihtoehtoisesti koulutuksia pääsee lisäämään myös Koulutukset-alasivun kautta (siellä: Lisää koulutus -nappi)

Suunnitelma-välilehti

- Anna Suunnitelma-välilehdellä pyydetyt tiedot tulevasta koulutuksestanne.
- Tähdellä merkityt kohdat ovat pakollisia, kysymysmerkeistä saat lisätietoja.
- Koulutusten suunnittelussa kannattaa hyödyntää Visiotuki-palvelun Ohjeet ja lomakkeet -alasivulla olevia materiaaleja, kuten kurssiohjelmapohjia.
- Paina lopuksi tallenna.
- Suunnitelma siirtyy Visiossa tarkastettavaksi. Koulutuksen status muuttuu muotoon:

- Hakemusta voi päivittää niin kauan, kuin se on Uusi hakemus-tilassa.
- Jos teillä on alkamassa useampia koulutuksia, toista prosessi.
- Suunnitelma käsitellään Visiossa 2 viikon kuluessa, jonka jälkeen saat ilmoituksen päätöksestä sähköpostiisi. Kun koulutuksen suunnitelma on hyväksytty, sen status muuttuu muotoon:

- Nyt koulutus on hyväksytty Visiotuen piiriin. Voitte turvallisin mielin käynnistää koulutuksen.
4. Koulutuksen aikana: Osallistujatietojen kerääminen ja Vision näkyvyys
Osallistujista kerättävät tiedot
- Yhdistysten tulee koulutusten jälkeen toimittaa Visioon tietoja koulutuksiin osallistuneista henkilöistä.
- Tiedot toimitetaan Visiotuki-palvelussa, koulutuksen selvitysvaiheessa.
- Kerättäviin tietoihin vaikuttaa koulutuksen kesto:
- Jos koulutuksen kesto on alle 6 ot:
- Osallistujamäärä brutto (kokonaisosallistujamäärä)
- Opiskelijoiden lukumäärä sukupuolittain jaoteltuna (naiset/miehet/muut)
- Jos koulutuksen kesto on 6 ot tai enemmän:
- Osallistujamäärä netto (ensimmäistä kertaa Vision koulutukseen ko. kalenterivuonna osallistuneet)
- Osallistujamääärä netto sukupuolittain jaoteltuna (naiset/miehet/muut)
- Joinain vuosina tilastokeskus pyytää yli 6 ot-koulutuksista myös tarkennettuja osallistujatietoja opintokeskusten opiskelijoista. Näistä tiedotamme erikseen hyvissä ajoin.
- Jos koulutuksen kesto on alle 6 ot:
- Jos koulutukselle on myönnetty tuki tukiluokasta 3 (opintoseteli), tulee osallistujien määrä ilmoittaa myös opintoseteliryhmittäin (maahanmuuttaneet, seniorit, työttömät)
- Yhdistys päättää itse, miten tiedot kerää. Apuna tietojen keruussa kannattaa käyttää Visiotuki-palvelun Ohjeet ja lomakkeet -sivulla olevia apulomakkeita.
Vision näkyvyys koulutuksen markkinoinnissa
Muistakaa Vision näkyvyys koulutuksen markkinoinnissa. Vision logo löytyy Visiotuki-verkkopalvelun Ohjeet ja lomakkeet -sivuilta ja täältä.
Esimerkki hyvästä viittaustavasta esim:
”Koulutus järjestetään yhteistyössä Opintokeskus Vision kanssa.”
”Koulutuksen toteutumista on tukenut Opintokeskus Visio”
5. Selvityksen laatiminen
Selvitys = Raportti + kuluerittely
- Kun koulutus on toteutunut, on aika tehdä koulutuksesta selvitys.
- Selvitys koostuu kahdesta osasta: raportista ja kuluerittelystä.
- Selvitys tulee tehdä neljän viikon sisällä koulutuksen päättymisestä.
Missä selvitys tehdään?
- Kirjaudu Visiotuki-palveluun.
- Etsi oikea koulutus etusivun Viimeksi muokatut koulutukset -laatikosta tai Koulutukset-alasivulta.
- Koulutuksen nimeä painamalla avautuvat ko. koulutuksen tiedot

Raportin laatiminen
- Mene koulutuksesi Raportti-välilehdelle.
- Paina Muokkaa.
- Syötä pyydetyt tiedot.
- Paina Tallenna.
- Huom! Raportissa kysyttäviin asioihin vaikuttaa mm. koulutuksen toteutusvuosi, kesto ja tukiluokka. Se saattaa siis näyttää eri koulutusten osalta erilaiselta. Lisätietoja kohdasta ”osallistujatiedot”.

Kuluerittelyn laatiminen
- Mene koulutuksesi Kuluerittely-välilehdelle.
- Paina Muokkaa.
- Lisää koulutuksen toteutuneet kulut eriteltynä. Saat lisätietoja Vision hyväksyttävistä kuluista ja niiden laskentatavasta i-palloista ja Visiotuki-palvelun Ohjeet ja lomakkeet -alasivulta.
- Jos koulutuksella on Muut kulut -kategoriaan kuuluvia kuluja, anna erillinen selvitys ko. laatikkoon.
- Tarkista lopuksi, että kaikki kulut on ilmoitettu oikein ja vahvista ne rastilla.
- Paina Tallenna ja lähetä.
- Selvitys siirtyy Visiossa käsittelyyn. Koulutuksen status muuttuu muotoon: Selvitys tehty (odottaa käsittelyä).
- Jos selvityksessä on jotain epäselvää, sähköpostiinne lisätietopyynnön opintosihteeriltä.

6. Pistokokeet
- Joka 10:lle opintotilaisuudelle järjestetään selvityksen toimittamisen jälkeen pistokokeet.
- Järjestelmä arpoo pistokokeet satunnaisesti. Koulutuksen yhteyshenkilö saa ilmoituksen pistokokeista sähköpostiin. Visiotuki-palvelussa koulutukselle asetetuista pistokokeista viestii oranssi nuoli-ikoni.
- Pistokokeissa yhdistykset toimittavat Visioon sen koulutuksen tositteet, jolle pistokokeet on asetettu.
Tositteiden toimitus Visioon pistokokeissa
- Tositteet toimitetaan Visioon Visiotuki-verkkopalvelun kautta
- Kuluerittely-välilehdellä aktivoituu Tositteet pistokokeisiin -laatikko, kun kun pistokokeet on asetettu.
- Käsittelyä nopeuttaa, jos nimeät tositteet ko. kululuokan mukaan. Esim. 5.1. oppimateriaalit, jne.
- Arkaluontoiset henkilötiedot (kuten henkilötunnukset) tulee peittää dokumenteista ennen lähetystä.
- Vaihtoehtoisesti tiedot toimitetaan sähköpostin liitteenä Vision opintosihteerille (leena.karisto@opintokeskusvisio.fi) tai kirjepostina Vision toimistolle (Opintokeskus Visio, Mannerheimintie 15b A, 00260 Helsinki)
- Tositteet tulee toimittaa Visioon 2 viikon kuluessa.
- Pyydettyjen tietojen toimittamatta jättäminen johtaa tuen epäämiseen tai sen vähentämiseen.
- Esimerkkejä pistokokeissa toimitettavista tositteista löydyt pistokokeiden tarkemmasta ohjeistuksesta, joka löytyvät Visiotuki-verkkopalvelun Ohjeet ja lomakkeet –alasivulta.
7. Tuen maksu ja tukilaskelma
- Jos koulutuksen raportti ja mahdollisissa pistokokeissa toimitetut tiedot ovat kunnossa, valmistuu koulutuksesta ns. tukilaskelma.
- Tukilaskelmasta näkee koulutuksen hyväksytyn kulurakenteen ja maksettavan tuen määrän.
- Tuki maksetaan yhdistyksen tilille kahden viikon sisällä tukilaskelman hyväksymisestä.
- Voit käydä lataamassa sen pdf:nä Visiotuki-alustalta tukilaskelma-välilehdeltä
- → Tulosta.

8. Visiotuki-verkkopalvelun ohjeet ja apulomakkeet
Hyödynnä Visiotuki-verkkopalvelun Ohjeet ja lomakkeet –sivun materiaaleja! Lomakkeet löytyvät myös Visiotuki-verkkopalvelun Ohjeet ja lomakkeet alasivulta!
9. Ongelmia Visiotuki-verkkopalvelun kanssa?
Opintosihteeri
Leena Karisto
leena.karisto@opintokeskusvisio.fi
044 7273 240
(Koulutustukien hakemiseen ja tilitykseen liittyvät käytänteet)
Suunnittelija
Meri Tennilä
meri.tennila@opintokeskusvisio.fi
044 7273 243
(Palvelun lanseeraus, käyttöönotto, tukimateriaalit)
