Toimiva someviestintä edellyttää suunnitelmallisuutta ja aktiivisuutta – neljä vinkkiä someviestintään

Blogi


Kirjoittaja Veera Värtinen kouluttaa Visiolla sosiaalisen median viestinnästä. Valtiotieteiden maisteriksi valmistunut Veera on tutkinut sosiaalisen median käyttöä ja Instagramin sisältöä gradututkimuksessaan ja työskentelee nykyään viestinnän suunnittelijana. Veeralla on järjestöjen ja organisaatioiden sosiaalisessa median viestintätuntija ja tietää erityisesti nuorten sosiaalisen median trendeistä ja ilmiöistä.


Tehokkaalla someviestinnällä tavoitat näppärästi laajankin yleisön ja saat näkyvyyttä organisaatiollesi pelkän puhelimen välityksellä. Monissa järjestöissä ja yhdistyksissä viestintään ei kuitenkaan pystytä käyttämään juurikaan resursseja eikä työaikaa. Hätä ei ole tämän näköinen! Someviestintää on mahdollista tehdä myös pienemmillä resursseilla, kunhan panostaa suunnitelmallisuuteen ja valmisteluun. Nykyään useimpiin somekanaviin voi kätevästi ajastaa sisältöä ennakkoon, joten sisältöjä ei tarvitse olla itse julkaisemassa joka päivä.

Neuvon aina jokaista panostamaan suunnitelmallisuuteen, jonka kautta luot hyvän rungon sisällöntuotannolle. Suunnitelmallisuuden lisäksi olisi hyvä kiinnittää huomiota myös muutamaan muuhun asiaan someviestinnässä. Tarkista lista alta ja ota vinkit talteen. Jo pienillä muutoksilla someviestinnästä voi saada paljon enemmän irti!

Kuva: Unsplash
Laadukas someviestintä takaa näkyvyyttä organisaatiollesi pelkän puhelimen välityksellä.

Neljä vinkkiäni someviestinnän tehostamiseen:

  • Suunnitelmallisuus

Kaiken A ja O on suunnitelmallisuus. Tuttu sanonta: ”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty”, pätee erittäin hyvin myös sosiaalisen median viestinnässä. Someviestintää varten kannattaa tehdä somesuunnitelma, jossa voit pohtia julkaistavia sisältöjä, aikatauluja ja kanavia. Kun suunnittelet viestintää sisältöjen osilta ennakkoon ja säästät arjessa aikaa muihin töihin. Jos mahdollista, ota koko työyhteisösi mukaan suunnitelman tekoon, jotta voitte yhdessä ideoida sisällöntuotantoa.

  • Reaaliaikaisuus

Sosiaalista mediaa käyttää maailmassa valtava määrä ihmisiä ja sen myötä sisältövirtakin on loputon. Sisällöt vaihtuvat nopealla rytmillä ja someviestintä edellyttääkin usein nopeatempoista sisällön päivittämistä. Somessa vietetään aikaa pitkin päivää, joten myös sisällön odotetaan vaihtuvan nopealla tahdilla. Jos tähän ei ole kuitenkaan aikaa, ota sisältöihin mukaan ajankohtaisia teemoja ja ajasta postauksia niihin ajankohtiin, kun yleisösi on aktiivisimmillaan.

  • Vuorovaikutus

Sosiaalinen media on nimensä mukaisesti sosiaalinen paikka. Someviestinnän tärkeä osa on olla vuorovaikutuksessa yleisön kanssa. Yksisuuntainen tiedottaminen sopii paremmin perinteisiin kanaviin, kuten nettisivuille ja tiedotteisiin. Ole siis yhteydessä seuraajiisi kommenttikentissä ja tykkäile organisaatioosi sopivista sisällöistä. Vuorovaikutus lisää seuraajia ja heidän sitoutumistaan sisältöihin ja siten myös organisaation toimintaan.

  • Laadukas sisältö

Vuosien aikana sosiaalinen media on ammattimaistunut hurjasti ja moni voikin tehdä someviestintää jo ammatikseen. Tämän myötä myös sisältö on muuttunut hyvin laadukkaaksi ja siihen panostetaan paljon. Tämä kehitys luo edellytyksiä myös organisaatioiden someviestinnälle. Yleisöä kiinnostaa laadukas sisältö, joka on visuaalista ja suunnitelmallista. Älä kuitenkaan silota somekanavia liikaa, sillä samaistuttavuus on avain kiinnostavaan sisältöön.

Älä kuitenkaan silota somekanavia liikaa, sillä samaistuttavuus on avain kiinnostavaan sisältöön.

Vinkit pätevät kaikkiin sosiaalisen median kanaviin. Tällä hetkellä Instagram on yksi suosituimpia sosiaalisen median kanavia ja erittäin hyvä paikka tavoittaa yleisöä. Miten kuvaviestintään painottuva Instagram eroaa muista somekanavista? Millainen sisältö toimii kyseisessä sovelluksessa parhaiten? Jos olet kiinnostunut erityisesti Instagram-viestinnästä ja haluat ottaa sovelluksen tehokäyttöön, tule Visiolla pidettäviin Instagram-koulutuksiini!

Järjestämme maaliskuussa Tampereella ja Helsingissä Instagram-työpajat, joissa sukelletaan kuvaviestinnän maailmaan ja päästään yhdessä testaamaan Instagramin toimintoja. Tervetuloa mukaan!

Seuraa meitä

Tilaa uutiskirjeemme

Saat uusimmat opintokeskus Vision uutiset sähköpostiisi.

Tilaa